امریکا: می‌دانیم چه کسانی به رهبر القاعده پناه داده‌‌ بودند

© AP Photo / Manuel Balce CenetaОфициальный представитель госдепартамента США Джон Кирби на пресс-конференции в Пентагоне
Официальный представитель госдепартамента США Джон Кирби на пресс-конференции в Пентагоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2022
عضو شوید
یک مقام شورای امنیت ملی امریکا گفته است، که این کشور می‌داند چه کسانی به رهبر القاعده پناه داده‌ بودند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، جان کربی هماهنگ‌کننده‌ ای ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا، روز سه‌شنبه (۱۱ اسد) در یک نشست خبری گفته است، که امریکا این را نیز می‌داند که طالبان پس از حمله اقداماتی را انجام دادند تا شواهد آن را پنهان کنند.
او افزوده است: "ما برای طالبان روشن کرده‌ایم که می‌دانیم چه کردند و می‌دانیم چه کسانی را پناه داده‌اند. ما می‌دانیم که آن‌ها پس از حمله چه اقداماتی را انجام دادند تا شواهد آن را پنهان کنند. پس حواس‌ ما هست".
Айман аз-Завахири - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2022
چگونگی کشتن و شناسایی جای رهبر القاعده از سوی سی آی ای
کربی در پاسخ به این پرسش که امریکا چقدر نگران تبدیل‌شدن‌ افغانستان به پناهگاه امن تروریستی است، گفته است، که امریکا با کشتن الظواهری ثابت کرد که افغانستان پناهگاه امن نیست و نخواهد بود.
او در پاسخ به پرسشی که پناه‌دادن طالبان به الظواهری چه عواقبی برای این گروه خواهد داشت، پاسخ روشن نداده و گفته است که حمله‌ی اخیر نشان می‌دهد که امریکا در دفاع از منافع خود جدی است.
کربی افزوده است: "ما مستقیما با رهبران طالبان در مورد دیدگاه‌های‌مان در مورد تمایل آن‌ها، البته در برخی سطوح، برای پناه‌دادن به الظواهری و خانواده‌اش، ارتباط برقرار کرده‌ایم".
این مقام امریکایی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی چگونگی پاسخگو ساختن طالبان گفته است که امریکا می‌داند که حضور الظواهری در کابل نقض توافق دوحه است.
او اضافه کرده است، که طالبان ادعا می‌کنند که می‌خواهند بخشی از جامعه بین‌المللی باشند و "اگر آن‌ها واقعا این را می‌خواهند، باید به آنچه که ما در آخر هفته انجام دادیم توجه‌ی دقیق داشته باشند و به توافقات خود تحت توافق دوحه عمل کنند".
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در توافق دوحه به امریکا تعهد داده بودند که روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و در خاک افغانستان به گروه‌های تروریستی اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهند.
اما کشته‌شدن الظواهری در کابل تردیدها نسبت به تعهدات طالبان را بیشتر کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала