ضعف بایدن در برابر شی جین پینک در گفتگو در مورد تایوان پایان جهان تک‌قطبی را نشان داد

© AP Photo / Andy Wongامریکا با خطر باخت در جنگ تجارتی با چین مواجه می باشد
امریکا با خطر باخت در جنگ تجارتی با چین مواجه می باشد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2022
عضو شوید
یک مجله‌ی آمریکایی در گزارشی نوشت: ضعف بایدن در گفتگو با شی جین پینگ درباره تایوان حکایت از پایان جهان تک قطبی دارد.
به گزارش اسپوتنیک، فرانسیس سمپا، کارشناس ژئوپلیتیک در مقاله ای برای مجله آمریکایی American Spectator نوشت:جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در گفتگوی تلفنی با شی جین پینگ، رهبر چین در مورد موضوع تایوان، ضعف نشان داد و این نشان دهنده پایان دوران دنیای تک قطبی به رهبری واشنگتن است.
به گفته وی، گزارش رسانه ها در مورد محتوای گفتگوی رهبران دو کشور حاکی از آن است که شی جین پینگ در هشدار شدید بایدن نسبت به مداخله در اوضاع با تایوان تردیدی نداشته است، در عین حال، کاخ سفید ترجیح داد در متن گفتگوها به هشدار رهبر چین اشاره ای نکند.
این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه افزود، نباید انتظار داشته باشید که بایدن اعتراف کند شی جین پینگ او را "درهم شکسته است." اما ظاهراً این دقیقاً همان چیزی است که در خلال گفتگوی طولانی آنها رخ داد. اگر کسی شک داشت که دنیای تک قطبی به رهبری ایالات متحده به پایان رسیده است پس مکالمه بین بایدن و شی جین پینگ تأیید صریح این موضوع است.
این تحلیلگر معتقد است که نکته مهم دیگر آن است که چین ضعف و عدم اتحاد در ایالات متحده و همچنین لکنت زبان بایدن در کنفرانس های مطبوعاتی و کاهش محبوبیت کشورش به پایین ترین سطح تاریخی را احساس می کند.
در مقاله آمده است: "مهمتر از آن، چین شاهد شکست آمریکا در خروج نیروهایش از افغانستان در دوران حکومت بایدن بود.
گفتنی است شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، روز پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ضمن ابراز نگرانی درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان، به جو بایدن هشدار داد که با آتش بازی نکند.
شی جین‌پینگ در این تماس به جو بایدن گفته است: "کسانی که با آتش بازی می‌کنند می‌سوزند." شی همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا درباره این مسئله "چشم‌هایش را باز کند."
شی جین‌پینگ گفت که واشنگتن باید تابع "اصل چین واحد"‌ باشد و تاکید کرد که چین قاطعانه با استقلال تایوان و دخالت خارجی در آنجا مخالف است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала