دارایی های منجمد شده افغانستان؛ بهانه بزرگ و مشروع واشنگتن برای سیطره دایمی براین کشور فقیر

© Bank- Afghanistan Twitter تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2022
عضو شوید
همزمان با نشست بین المللی تاشکند با موضوع افغانستان، آمریکا بار دیگر وعده‌هایی را درباره آزاد سازی میلیاردها دالر پول منجمد شده مردم افغانستان مطرح کرد اما رسانه ها و تحلیل گران افغانستان همچنان با نگاه تردید به این وعده های تکراری می نگرند.
نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با حضور در نشست تاشکند اعلام کرد آماده گفتگو درباره موضوع آزادسازی دارایی‌های افغانستان هستیم.
با این حال، گفته می‌شود که واشنگتن در حال مذاکره با سوئیس و سایر طرف‌ها در مورد ایجاد مکانیسم از جمله ایجاد یک صندوق امانی است که هیئت بین‌المللی بر آن نظارت کند. این صندوق می‌تواند صندوق امانی بازسازی افغانستان باشد و توسط بانک جهانی اداره ‌شود. شرط آمریکا این است که بانک مرکزی افغانستان از کنترل طالبان خارج شود.
اظهارات نماینده ویژه آمریکا در مورد آمادگی برای آزادسازی دارایی های افغانستان چقدر واقع بینانه است؟ آیا طرفین در این مورد توافق خواهند کرد؟
یحیی چاووش رئیس حزب خط سوم و آگاه مسائل سیاسی افغانستان در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید: سیاست های آمریکا نه تنها در امور افغانستان، بلکه در شرایط کنونی و در سال های اخیر در همه امور سیاسی منطقوی به شمول افغانستان همیشه فریبکارانه و بیشتر بر منافع خود آمریکا متمرکز بوده است.

"آمریکا در سال 2019 زمانی که مذاکرات با طالبان را در قطر برگزار کرد، از همان نخست با فریبکاری و بدون شفافیت آغاز کرد. در حال حاضر نیز آمریکا با پیش‌کش کردن شرایط و بهانه جویی ها در مسدود ساختن دارایی های افغانستان، می‌خواهد زمینه حضور مجدد خود را به شکل فیزیکی، غیرفیزیکی و یا هم با شانتاژ و اثرگذاری در افغانستان فراهم کند."

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته آقای چاووش، آمریکا برای دست یابی به منافع خود از هر طریقی که باشد، از نیرنگ و فریبکاری گرفته تا فشار و تهدید استفاده می‌کند و از این سیاست نه تنها در افغانستان بلکه در سایر مناطق جهان نیز کار گرفته شده است. از همین سیاست نه فقط در شرایطی که طالبان در افغانستان قدرت را در دست دارند، بلکه پیش ازاین در زمان قدرت های دیگر نیز استفاده شده است.

"موضوع دارایی های ارزی افغانستان که بیش از 9 میلیارد دالر ارزیابی می‌شد و 4.5 میلیارد دالر آن کمک های بانک جهانی و کشور های تمویل کننده افغانستان است، فقط به منظور استفاده از موقعیت و فراهم ساختن زمینه برای دست‌یابی به منافع خود ایالات متحده مسدود شده است. در همه مسایلی که آمریکا دخیل است، دایم از وسایل فشار و تهدید کار گرفته می‌شود."

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
این آگاه مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید، اینجا فقط موضوع دارایی های افغانستان مطرح نیست به طورمثال آمریکا در پهلوی موضوعات اقتصادی از موضوع تروریسم نیز برای منافع خود کار می‌گیرد.

" تروریسم آله دست آمریکاست و در هرجا بخواهد از آن کار می‌گیرد. ما می‌بینیم که آمریکا با وجودی که دیروز گروه طالبان را تروریست می‌نامید، امروز همان تروریست‌های راکه از گوانتانامو به قطر منتقل کرد، در نقاط کلیدی حکومت جدید (امارت اسلامی) گماشته شده و قدرت را در دست دارند."

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
رئیس حزب خط سوم در پایان گفت، این همه مسایل وانمود می‌سازد که تعامل ایالات متحده نه تنها با متحدان سیاسی این کشور که با آنها توافق‌نامه های همکاری دارد، بلکه با همه طرف ها حتا با مخالفان خود نیز بر سیاست حفظ منافع آمریکا استوار است. آمریکا باید قبل از به قدرت رسیدن طالبان اگر می‌خواست توافقاتی با طالبان داشته باشد، می‌توانست خواسته های خود را به این گروه تحمیل کند. اکنون آمریکا چنین فرصتی را از دست داده است.

"در حال حاضر طالبان قدرت را در دست دارند و تسلیحات ارتش در اختیار شان است، فشارهای آمریکا فقط می‌تواند زندگی مردم فقیر و گرسنه در افغانستان را از بد بدتر کند، اما بالای طالبان هیچ تأثیری نخواهد داشت. چانه زنی های خلیل‌زاد،آی‌اس‌آی و تنظیم های جهادی در مذاکرات قطر روی مسایل اقتصادی و منافع نامشروع آمریکا می‌چرخید و همین مسایل بود که دولت پیشین افغانستان را سقوط داد و قدرت به طالبان منتقل و وضعیت مردم در افغانستان طوری شد که امروز جهان شاهد آن است."

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
طالبان تاکنون با این مکانیسم موافقت نکرده اند؛ اما به باور کارشناسان، حتی اگر آنها توافق هم کنند، ایجاد و اجرایی کردن چنین مکانیسمی بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود.
دکتر شیر حسن حسن، آگاه مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید، موضوع دارایی های منجمد شده افغانستان در آمریکا یکی از موضوعات بسیار پیچیده است و نباید انتظار داشت که به سادگی و فقط به درخواست طالبان دوباره آزاد ساخته شود.

"اینکه فکر کنیم تقاضای طالبان بدون قید و شرط از سوی آمریکا پذیرفته شود و یا هم ایالات متحده در گفته ها و پیشنهادات خود در مورد آزاد سازی یا ادامه مسدود ماندن دارایی های افغانستان صادق باشد و یک جانبه تصمیم بگیرد به دور از واقعیت است. اما در هر صورت به یک تفاهم نیاز است تا روشن شود که آمریکا با حکومت طالبان خواستار چه نوع توافقات است."

به گفته دکتر شیر حسن حسن، تا جایی که مشخص است آمریکا در حال حاضر روابط خوبی با طالبان ندارد و در آینده نزدیک هم پیش‌بینی نمی‌شود که آمریکا بخواهد با طالبان روابط و مناسبات اقتصادی – سیاسی خوبی را برقرار کند.

"در چنین وضعیتی نه شرایط آمریکا عملی به نظر می‌رسد و نه هم خواسته های طالبان. اگر مسایل سیاسی افغانستان با جهان حل نشود به نظر نمی‎‌رسد که دارایی های منجمد شده افغانستان دوباره به دسترس مردم افغانستان قرار بگیرد."

این آگاه مسایل سیاسی افغان می‌گوید، آمریکا در هر اقدامی در گام نخست منافع اقتصادی و پرستیژ و اعتبار سیاسی خود را در اولویت قرار می‌دهد و بر اساس اهداف و منافع خود عمل می‌کند و برای دستیابی به آنها می‌تواند هر پروسه را تسریع کند و یا به تعویق بیاندازد. هر فیصله‌ای که آمریکا بخواهد آن را انجام خواهد داد زیرا آمریکا نیازی به افغانستان ندارد، این افغانستان است که محتاج آمریکاست.
گفتنی است واشنگتن بعد از برگشت طالبان به قدرت میلیارد ها دالر دارایی‌های افغانستان را منجمد کرد، اما بعداً رئیس جمهور آمریکا طی یک فرمان اجرایی گفت که باید سه و نیم میلیارد دالر از این پول به بازماندگان قربانیان حملات هراس افگنانه یازدهم سپتامبر در امریکا اختصاص داده شود و متباقی در روند کمک‌های بشردوستانه با افغان‌ها به مصرف برسد. اما محکمۀ مسئول این فرمان تا به حال در این باره فیصله نکرده است.
به باور کارشناسان، آمریکا درباره مدیریت بانک مرکزی افغانستان، ملاحظه دارد و آن اینکه حداقل نمی خواهد این بانک در کنترل گروه طالبان باشد. این اما یک بهانه بزرگ و ظاهرا مشروع است تا واشنگتن مانند 20 سال گذشته، سیطره دایمی و همه جانبه خود را بر بزرگترین مرکز ارزی و اقتصادی افغانستان حفظ کند، زیرا در طول دو دهه گذشته، بانک مرکزی همواره از سوی افرادی اداره می شد که تابعیت آمریکایی داشتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала