مجبور به "عذرخواهی" شدم: روایت خبرنگار آسترالیایی از بازداشت و آزارش توسط طالبان

© https://twitter.com لین اودانل؛ خبرنگار استرالیایی و ستون نویس مجله فارن پالیسی
 لین اودانل؛ خبرنگار استرالیایی و ستون نویس مجله فارن پالیسی 
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.07.2022
عضو شوید
لین اودانل، ستون نویس مجله فارن پالیسی، پس از آزادی از چنگ استخبارات طالبان، در مقاله‌ای از فضای ارعاب و آرامشی توام با خشونت در کابل نوشت.
به گزارش اسپوتنیک، لین اودانل، خبر‌نگار آسترالیایی و ستون‌نویس نشریه فارن‌پالیسی، که اندکی پیش از تصرف پایتخت افغانستان توسط طالبان از کشور بیرون شده بود، نزدیک به یک هفته پیش به کابل آمد تا با چشمان خود ببیند که در این مدت در افغانستان چه تحولاتی رخ داده و در سرزمین زیر تسلط طالبان چه اتفاقاتی افتاده یا قرار است بیفتد.
خانم اودانل سال‌های دراز در افغانستان زنده‌گی و فعالیت کرده و برای خبرگزاری‌ها و نشریات مختلف انگلیسی‌زبان درباره این کشور نوشته است. لین اودانل به‌تازه‌گی در نشریه فارین‌پالیسی از آن‌چه بر سرش در این چند روز زنده‌گی در کابل گذشته گزارشی ارایه کرده است. می‌توان گفت، این گزارش، از گزارش‌های دست‌اول تکان‌دهنده از "حکومت وحشت طالبان" است.
اهمیت و ویژه‌گی این نوشته در این است که از سوی ژورنالیستی نامدار که وضعیت را از نزدیک دیده، و در فضایی آزاد و دور از اختناق نوشته شده است.
این مسئول سابق خبرگزاری اسوشیتدپرس در افغانستان، پس از یکسال از سقوط حکومت پیشین به کابل بازگشت، اما استخبارات طالبان وی را بازداشت کرد و با فشار و تهدید مجبورش کرد که در توییتر صحت گزارش‌های خود را رد کند.
این ژورنالیست آسترالیایی می‌گوید که طالبان وی را بازداشت و نسبت با وی بد‌رفتاری کردند و با اِعمال تهدید از او خواستند پوزش‌نامه‌ای در توییترش بنویسد و به گناهان ناکرده خود اعتراف کند.
اودانل در مورد تجربه دستگیری‌اش گفت که او در کابل با "چهره بی‌رحم، متکبر، خودپسندی و زن‌ستیزی طالبان" آشنا شده است.
به قول اودانل، یکی از ناراحتی‌های طالبان این بود که چرا در گذشته از هم‌جنس‌گرایان و پدیده هم‌جنس‌گرایی در افغانستان، در فارن‌پالیسی گزارش نوشته است. در حالی که در این کشور هم‌جنس‌گرا وجود ندارد و اگر پیدا شود کشته خواهد شد. یکی دیگر از علت‌های خشم‌شان بر این خبرنگار این بوده که چرا در گزارشی از ازدواج‌های اجباری طالبان با دختران زیر سن حرف زده است.
ظاهراً، گزارش او در باره ازدواج اجباری دختران جوان با قوماندانان طالب، خشم استخبارات طالبان را برانگیخته بود.
او افزوده است: " آنها [طالبان] مرا بازداشت، بدرفتاری و تهدید کردند و مجبورم کردند گزارش‌هایی را که می‌گویند قوانین آنها را نقض کرده و فرهنگ افغانستان را توهین کرده است، پس بگیرم. گفتند اگر این کار را نکنم، مرا به زندان خواهند فرستاد. یک دفعه مرا محاصره کردند و از من خواستند تا آنها را تا زندان همراهی کنم. در تمام این مدت، مردی با تفنگ هرگز [از من] دور نبود."
اودانل از "آرامش خشونتبار" حاکم بر کابل می‌گوید که ترس از چهره مردمان شهر پیداست؛ مردمی که کار، پول و امیدی به آینده ندارند. او می‌گوید که افراد، با دلیل یا بی‌دلیل، به طور خودسرانه بازداشت شده اند، شکنجه و ناپدید شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала