هدف پاکستان از سرمایه‌گذاری در تولید برق در افغانستان چیست؟

© twitter/HafizZiaAhmad1دیدار راشد محمود، معاون وزیر انرژی پاکستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان
دیدار راشد محمود، معاون وزیر انرژی پاکستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید که پاکستان که شدیدا به کمبود انرژی و برق مواجه است می‌خواهد با وعده‌هایش یکمقدار انعطاف‌پذیری را از مسوولین حکومت فعلی افغانستان به دست بیاورد.
روز چهارشنبه یک هیات پاکستانی که برای گفتگو درباره مسائل تجاری به کابل آمده بود، با امیرخان متقی دیدار و در زمینه تولید برق در افغانستان اعلام آمادگی کرد.
راشد محمود، معاون وزیر انرژی پاکستان در این دیدار گفت است: ما حاضریم با سرمایه‌گذاران افغان روی تولید برق در افغانستان سرمایه‌گذاری کنیم و در آینده به‌جای زغال سنگ، مستقیما از افغانستان برق وارد نماییم.
افغانستان همچنان نیازمند به واردات برق است، چگونه و تحت چه شرایط قادر به صادرات برق به پاکستان خواهد بود، شبیر بشیری کارشناس مسائل اقتصادی به اسپوتنیک افغانستان گفت:
"پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، صادرات زغال سنگ به پاکستان افزایش یافت و معادن زغال سنگ افغانستان نسبتا دست نخورده باقی مانده و میزان مصرف اش پایان بود، بنابراین به یکبارگی شاهد صادرات وافر زغال سنگ به پاکستان بودیم و پاکستان یکی از کشورهای است در جنوب آسیا که شدیدا به کمبود انرژی برق به منظور تامین سکتور تولید نیاز و به کمبود برق مواجه است. بنابراین نیاز دارد زغال سنگ افغانستان را به قیمت مناسب و در همسایگش با هزینه کمتر و فاصله کمتر به دست بیاورد".
وی افزود:
"روی این مسئله این موضوع باعث که جانب امارت اسلامی یکمقدار قیمت‌های زغال سنگ را بالا ببرد و قیمت ها به تناسب قیمت‌های آسیای مرکزی شد، و اگر پاکستان از آسیای مرکزی زغال سنگ وارد کند باید حین قیمت را بپردازد. بناً دست به کار شدند و سفرهای خود را به کابل آغاز کردند تا بتوانند با وعده های که به مسوولین امارات اسلامی می‌دهند یک مقدار انعطاف‌پذیری را از مسوولین امارت اسلامی به دست بیاورند و یک مقدار بتوانند که قیمت زغال سنگ را نسبت به زغال سنگ آسیای مرکزی ارزانتر به دست بیاورند. هدف پاکستانی ها همین بوده می‌تواند".
آقای بشیری می‌گوید که همکاری در قسمت تولید برق، نوع سرمایه گذاری زیربنایی پنداشته می‌شود و از این حرف شان ما هم استقبال می‌کنیم:
"خدا کند که این حرف به عمل پیاده شود و تا زمانی که این حرف به عمل تطبیق می‌شود و از طرف دیگر مسوولین امارت می‌توانند انعطاف پذیری را در قسمت فروش زغال سنگ به پاکستانی ها داشته باشند".
طالبان اخیرا اعلام کرد که قیمت هر تن زغال سنگ صادراتی به پاکستان را از 90 به 250 دالر افزایش داده است.
پاکستان زغال سنگ افغانستان را در نیروگاه‌های برق خود استفاده می‌کند، در حالی که افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه خود است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала