والی طالبان در بامیان، از کمک به آوارگان بلخاب جلوگیری می کند

© @https://twitter.com ملا سرحدی والی بامیان.
ملا سرحدی والی بامیان. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2022
عضو شوید
منابع از جلوگیری کمک به آوارگان بلخاب از سوی والی گروه طالبان برای بامیان خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، یک منبع در بامیان گفته است، که عبدالله سرحدی والی طالبان در بامیان مانع کمک‌رسانی به آوارگان بلخاب در این ولایت شده است.
منبع می‌افزاید، که نزدیک به یک هفته پیش میان او و حاجی مختار احمدی، ولسوال این گروه در یکا‌ولنگ نمبر ۱، بر سر توزیع کمک به آوارگان بلخاب جنجال شده بود.
بر پایه معلومات منبع، ولسوال طالبان در یکاولنگ نمبر ۱ طرف‌دار کمک به آوارگان بلخاب است، اما والی طالبان با چنین اقدامی مخالف است.
ولسوالی بلخاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2022
یونیسف: آوارگان جنگ بلخاب با پای پیاده و سوار بر خر خودشان را به بامیان می‌رسانند
به گفته منبع، عبدالله سرحدی تلاش دارد سازمان‌های کمک رسان را از طریق تهدید و تطمیع مجبور کند که به آوارگان کمک ارسال نکنند.
این در حالی است، که اوچا سازمان هماهنگ‌کننده کمک‌های ملل متحد در افغانستان چند روز پیش با نشر گزارشی گفته بود که دست‌کم ۲۷ هزار تن از باشندگان بلخاب به ‌خاطر جنگ اخیر آواره شده‌اند.
این نهاد افزوده است، که حدود ۶ هزار نفر از این آوارگان به ولسوالی‌های یکاولنگ ۱ و یکاولنگ ۲ بامیان بی‌جا شده‌اند.
اما دفتر رسانه‌های ملاعبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان با نشر خبرنامه‌‌ای گزارش ملل متحد درباره آوارگان بلخاب را "بی‌اساس" و "دور از حقیقت" خوانده است.
از سوی دیگر، محمد آیویا، یکی از مسئولان صندوق پشتیبانی از کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که که "شمار زیادی از آوارگان بلخاب با خر به منطقه یکاولنگ می‌رسند."
او در حساب توییترش چند عکس از آوارگان جنگ بلخاب را نشر کرده و گفته که گروه‌های مدد‌رسان یونیسف برای کمک به آوارگان باید چهار ساعت پیاده‌روی کنند تا به آن‌ها برسند.
او افزوده است، مناطقی که در آن آواره‌گان بلخاب به ‌شمول زنان و کودکان جابه‌جا شده‌اند، دورافتاده و دشوارگذر است و راه موتر ندارد.
پس از افزایش تنش‌ها میان طالبان و مولوی مهدی، یکی از فرماندهان ناراض این گروه، بلخاب شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای هوادار مولوی مهدی و طالبان بود.
در نتیجه این درگیری‌ها شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند و صدها خانواده از مناطق جنگی به کوه‌ها و ولایت‌های همجوار آواره گشتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала