محمد محقق: جنگ بلخاب محصول لج‌بازی‌ها و انتقام‌گیری گروه "ظالم و انحصارگر" طالب بود

Mohammad Mohaqeq - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2022
عضو شوید
محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که جنگ بلخاب نه تحریک کدام کشور خارجی ونه خواسته جریان‌های سیاسی کشور بود، بلکه محصول لج‌بازی ها و انتقام گیری گروه "ظالم و انحصار گر" طالبان بود که به بهانه یک منازعه داخلی بر مردم بلخاب تحمیل نمود و احساسات ملیون ها نفر جامعه هزاره و تشیع افغانستان را جریحه دار کرد.
به گزارش اسپوتنیک، آقا محقق در پیامی که به مناست عید قربان روز جمعه، 17 سرطان، در فیس‌بوکش نشر کرده افزوده است که طالبان می‌توانستند منازعه داخلی‌ خود با مولوی مهدی، فرمانده ناراضی‌ شان را به‌طور مسالمت‌آمیز حل کنند؛ اما طالبان از روی انتقام‌گیری حمله کردند.
به گفته وی، طالبان در این جنگ مرتکب قتل‌عام نزدیک به 100 غیرنظامی و آواره‌گی ده‌ها هزار نفر به‌شمول کودکان و زنان در کوهستان‌های صعب‌العبور جنوب بلخاب تا یکاولنگ بامیان شده‌اند.
آقای محقق از نهادهای امدادرسان و حقوق بشری بین‌المللی خواسته است که در کنار کمک‌رسانی اولیه به آواره‌گان جنگ بلخاب، زمینه برگشت مطمین آنان به خانه‌های‌شان را فراهم سازند.
محمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.06.2022
واکنش محقق به رویدادهای بلخاب و غور: هشت هزار جنگجوی طالب بر بلخاب یورش برده بودند
این گفته‌های محقق در حالی مطرح می‌شود که پیش از این حسن کاظمی قمی، نماینده ویژۀ رئیس‌جمهور ایران برای افغانستان، با نشر توییتی درگیری‌های اخیر در ولسوالی بلخاب میان طالبان و فرمان مولوی مهدی مجاهد را فتنه‌ای از سوی امریکا عنوان کرده بود.
نماینده ویژه ایران روز یک‌شنبه، 5 سرطان، در توییتی محرک اصلی این درگیری‌ها را شبکه‌های اطلاعاتی چند‌ملیتی دانسته و تاکید کرده بود که هدف این فتنه‌انگیزی امریکا، قربانی کردن اقوام هزاره و تاجیک در افغانستان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала