طالبان و برگزاری بزرگ‌ترین نشست علما در کابل، آیا انتظارات مردم و جامعه جهانی برآورده شد؟

© Photo / soctial mediaنشست علمای طالبان
نشست علمای طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.07.2022
عضو شوید
نشست سه روزه ای علمای دینی که توسط حکومت طالبان در کابل دایر شده بود با صدور یک قطع‌نامه 11 ماده‌ای پایان یافت و اشتراک کننده‌گان حمایت شان را از حکومت طالبان اعلام کردند.
گروهی از افرادی که آموزش دینی اسلامی دیده‌اند، در کابل در قطعنامه یازده ماده‌ای پایانی نشست خود در روز شنبه، ۱۱ جوزا بر "حمایت از نظام اسلامی"، "بیعت با رهبر طالبان" و "درخواست برای به رسمیت شناختن طالبان از سوی جهان" تاکید کردند.
شرکت کنندگان دراین نشست در پهلوی اعلامیه های دیگر از کشورهای منطقه و جهان، سازمان ملل و سایر سازمان‌ های بین‌المللی به ویژه کشورها و سازمان ‌های اسلامی خواستند تا با دولت موقت طالبان تعامل کرده و تمام تحریم ها را از افغانستان بردارند و سرمایه‌ های مسدود شده را آزاد کنند.
نوع برگزاری این نشست سه‌روزه که بدون حضور نمایندگان زن و خبرنگاران در کابل برگزار شد، انتقادهای گسترده داخلی و بین‌المللی را به‌همراه داشت.
نتایج اصلی این نشست سه روزه چه بود؟ آیا جمع بندی شورای علما می‌تواند منافع مردم و جامعه جهانی را تامین کند؟
احمد سعیدی،فعال و آگاه مسایل سیاسی افغانستان در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید که به هیچ وجهه این نشست را نمی‌توان به عنوان "همایش علما" توصیف کرد.

«این نشست یک جلسه "درون طالبانی" بود که تقریبا تمام شرکت کنند‌گان آن اعضای گروه طالبان بودند. اگرچه ظاهرایک قطع نامه 11 ماده‌ای صادر شد اما، بیعت به ملا هبت الله آخوند زاده رهبر این گروه به عنوان امیرالمومنین که گویا دراین نشست حضور داشت هدف اساسی بود. مسایل دیگر به گونه نمونه مواد مخدر اصلا دراین نشست مطرح نشد فقط در رسانه ها در باره آن خبر های بیرون داده شد، همچنان رهبر طالبان در سخنرانی خود در باره باز گشایی مکاتب دختران اصلا چیزی یاد نکرد.»

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
آقای سعیدی می‌گوید، پولی را که خرج برگزاری نشست به اصطلاح " شورای علما" شد، اگر به نیازمندان کمک می‌شد بهتر بود.

«فیصله های این شورا نه به نفع منافع ملی بود و نه به نفع حاکمیت افغانستان. شرکت کنندگان این نشست هم نه نماینده مردم بودند و نه هم نماینده علمای افغانستان..»

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس در مورد پیامد های بعد ازاین نشست گفت، اکنون باید در مورد عواقب بعدی نشست اندیشید و افزود، امروز فاصله میان علمای دین و طالبان ایجاد شده است و افزود:

«اکنون علمای دین به دو گروه تقسیم خواهند شد، گروه اول علمای که همانند ملا مجیب الرحمان انصاری که قتل منتقدین طالبان را صادر کرد، افراطی نیستند راه شان را از حکومت طالبان جدا می‌کنند. قشر روشنفکر و تحصیل کرده نیز در پایان این نشست آگاه شدند که دیگر جایی برای شان در حکومت طالبان موجود نیست، بنابراین آنها نیز سرنوشت خود را خود شان تعیین خواهند کرد.»

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
آقای سعیدی در ادامه در مورد فیصله های این نشست برای مخالفان و جبهه مقاومت یادآورشد که ازاین پس فاصله میان مخالفان و حکومت نیز بیشتر خواهد شد زیرا این نشست نشان داد که برای مخالفان نیز راهی به جز مقابله باقی نمانده است.
آقای سعیدی افزود:
«این نشست علاوه براینکه هیچ ارزش سیاسی و حقوقی نداشت، فقط یک پیام را به دنیا رساند و آن اینکه طالبان تغییر نکرده و قابل تعامل نیستند و با این گروه فقط باید جنگید.»
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
آگاه مسایل سیاسی افغانستان در اخیر گفت که او شخصا ازاین جلسه نه انتظار و نه هم توقعی داشت اما فکر می‌کرد که امکان دارد طالبان دراین جلسه حداقل روی آموزش دختران و باز شدن مکاتب فیصله های را ارائه کنند و همچنان به مسایل همانند وحدت ملی، همدستی، امنیت و کمک های جامعه جهانی تأکید کنند که چنین نشد.
داکتر شیرحسن، آگاه مسایل سیاسی افغان نیز در صحبت با اسپوتنیک در مورد نشست علما گفت، آنچه که هفته گذشته به نام "جلسه شورای علما" در کابل برگزار شد، بیشتر از "شورای علما" به یک جلسه "میان طالبانی" شباهت داشت که در آن طرز تفکر حکومت فعلی تجلی یافته بود.
«ما می‌دانیم حکومت فعلی که مقامات شان بیشتر به اساسات شریعت و نظر علمای دین معتقد هستند، دراین جلسه نیز بیشتر روی اهداف خود تأکید داشتند. انتظار مردم و جامعه جهانی ازاین نشست برآورده نشد، زیرا مردم و جامعه جهانی تمایل داشتند که این نشست اگر به شکل یک "لویه جرگه" مردمی برگزار می‌شد، در طی آن می‌توانست مشورت های در خصوص نام نظام، تشکیل آن، قانونیت نظام، طرح یک قانون اساسی که برآمد از شریعت باشد، مشورت های داده می‌شد»
داکتر شیرحسن حسن در ادامه گفت، برعلاوه احتمال داشت که در این نشست اگر به گونه‌ای" لویه جرگه های سنتی" برگزار می شد، شرکت کنند‌ه‌گان این امکان را داشتند تا در مورد تغییرات در قانون اساسی گذشته نیز مشورت های ارائه می‌دادند، که متاسفانه چنین نشد.
«تمرکز اساسی این نشست بیشتر به بیعت دادن به المیرالمونین طالبان بود و طالبان با ادای بیعت به رهبر شان حمایت همه جانبه خود را از وی اعلام نموده و افرادی را که به مخالفت از طالبان می‌پردازند یاغی و باغی خوانده و به سرکوب و سربریدن آنها فراخوان داده شد.»
آگاه مسایل سیاسی افغان در اخیر گفت: این نشست اصلا روی حاکمیت قانون، تأمین امنیت، ایجاد حکومت همه شمول، حقوق و آموزش زنان و آزادی های فردی و مدنی تمرکز نداشت و توقع و انتظاری را که مردم افغانستان و جامعه جهانی از آن داشتند برآورده نشد، بنابراین نمی‌توان آنرا یک نشست مردمی عنوان کرد."
گفتنی است پس از آنکه ملا هبت الله رهبر گروه طالبان در نشست علمای دینی طالبان در کابل سخنرانی کرد٬ تعداد زیادی از مردم و تحلیلگران ابراز نظر های مختلفی در واکنش به اظهارات وی داشته اند.

عده یی به این نظر اند که سخنرانی رهبر طالبان موجودیت اختلافات میان رده های بالایی این گروه را بر ملا کرده است٬ زیرا در سخنرانی ملا هبت الله و سایر رهبران طالبان تناقض آشکار وجود دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала