درخواست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل از حکومت طالبان

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniسازمان ملل گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در افغانستان را منصوب کرد
سازمان ملل گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در افغانستان را منصوب کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2022
عضو شوید
شورای حقوق بشر سازمان ملل با اظهار اینکه حکومت طالبان فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان ایجاد کرده، خواستار گفتگو معنادار آن‌ها با زنان شد.
به گزارش اسپوتنیک، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در یک نشست ویژه در جنیوا، وضعیت زنان افغانستان را بررسی کرد.
این نشست با اشتراک نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد و نماینده حکومت پیشین افغانستان در این شورا، برگزار شد.
اشتراک کنندگان این نشست، وضعیت زنان افغانستان را در این کشور که تحت سلطه گروه طالبان است، نگران کننده خواندند و از حذف زنان از جامعه افغانستان ابراز نگرانی کردند.
"ریچارد بنت" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر این سازمان، خواستار گفتگوی معنادار طالبان با زنان افغانستان شد.
وی با تشریح وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفت: طالبان عمداً به استقلال، آزادی و کرامت زنان و دختران حمله کرده و فرهنگ معافیت از مجازات خشونت خانگی، ازدواج کودکان و فروش و قاچاق دختران را ایجاد کرده است.
بنت در ادامه از طالبان خواست تا ضمن ایجاد فضای گفتگوی معنادار با زنان افغان، به خواسته‌های آن‌ها گوش داده، در این باره پاسخگو باشد و زمینه مشارکت آزادانه و کامل زنان در زندگی مدنی، سیاسی، اقتصادی از جمله حضور در مناصب قدرت را فراهم کند.
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به ممنوعیت تحصیل دختران در سطوح متوسطه افزود: از طالبان می‌خواهیم به حق همه زنان و دختران برای تحصیل در همه سطوح احترام بگذارند، مدارس متوسطه را برای همه کودکان باز کنند و آموزش با کیفیت بدون اختلال را با منابع کافی برای معلمان فراهم کنند.
بنت همچنین از حکومت طالبان خواست تا زمینه نقش فعال زنان در نیروی کار را ایفا کرده و نسبت به تمام تعهدات حقوق بشری بین‌المللی که بر عهده افغانستان است، پایبند باشد.
میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، در این نشست گفت، از زمانی که طالبان در افغانستان قدرت را در دست گرفته‌اند، زنان و دختران این کشور سریع‌ترین عقب‌گرد در برخورداری از حقوق خود را، تجربه می‌کنند. او تأکید کرده است که اگر وضعیت فوری تغییر نکند، آینده افغانستان تاریک‌تر خواهد بود.
در اعلامیه شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده است که زنان و دختران افغانستان با نقض سیستماتیک حقوق خود مواجه‌اند و این ناشی از سیاست‌های عمدی گروه طالبان است.
این شورا گفته است که مشارکت کامل، برابر، مؤثر و معنادار همه زنان و دختران در تمام عرصه‌های زندگی در افغانستان برای صلح پایدار و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی ضروری است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала