علت ایجاد عصر یخبندان و چگونگی پیدایش آن

© © Screenshot: NASA / Jefferson BeckХудожественная визуализация падения метеорита Кейп-Йорк на ледники Гренландии
Художественная визуализация падения метеорита Кейп-Йорк на ледники Гренландии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2022
عضو شوید
به طور کلی عصر یخبندان که بدان عصر یخی نیز گفته می شود دوره ی دراز مدت کاهش دمای آب و هوای زمین است که در گسترش یخسارهای قاره ای، یخسارهای قطبی و یخسارهای آلپی تاثیرگذار خواهد بود و عوامل زیادی می توانستند علت ایجاد عصر یخبندان در گذشته و در آینده باشند.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان دانشگاه آریزونا در یک مطالعه دلیل وقوع عصر یخبندان درروی زمین را در دوران باستان بیان می‌کند.
آنها اختلال در کانال های اقیانوس مجمع الجزایر قطب شمال کانادا را، دلیل اصلی شروع عصر یخبندان دانستند.
نتایج این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.
برای انجام این کار، کارشناسان یک شبیه سازی کامپیوتری دقیق ایجاد کرده اند، که به طور واقع بینانه شرایط حاکم بر سیاره را در آغاز آخرین عصر یخبندان بازسازی می کند. مناطق بزرگ تری از ورقه یخی نیمکره شمالی نیز با جزئیات فضایی بالا وارد مدل شده است.
معلوم شد که "دروازه های" اقیانوس بین جزایر در مجمع الجزایر قطب شمال کانادا، یک عامل کلیدی موثر بر آب و هوای اقیانوس اطلس شمالی است که ورقه یخی در اسکاندیناوی را تشکیل می دهد. مسدود شدن این "دروازه ها" با یخ منجر به خنک شدن ناکافی نیمکره شمالی می شود که منجر به نقض تشکیل رسوبات یخی در شمال کانادا و سیبری و نه در اسکاندیناوی می شود. اثبات این موضوع در یک مدل کامپیوتری نیز امکان پذیر بود، جایی که راه های آبی بین جزایر مجمع الجزایر مسدود شده بود.
نتیجه گیری دانشمندان با داده های اقیانوس اطلس شمالی تأیید شد که از یخچال های طبیعی در شمال کانادا گزارش می دهد که چندین هزار سال قبل از ظهور آنها در بخش اروپایی شکل گرفته است.
به گفته نویسندگان این اثر، یافته‌های آن‌ها برای همه عصرهای یخبندان صدق می‌کند، نه فقط آخرین. علاوه بر این، مدل آنها فعل و انفعالات ناشناخته قبلی را در سیستم زمین نشان خواهد داد.
البته در این میان شواهدی هم مطرح شده که نشان می دهد امروزه تغییرات آب و هوایی ایجاد شده به دست انسان ها احتمالا موجب جلوگیری از علت و آغاز عصر یخبندان بعدی باشد و همچنین کارشناسان پیش بینی کرده اند عصر یخبندان بعدی بر روی کره زمین حداقل تا 100 هزار سال آینده نمی تواند رخ دهد. این برآورد نشان می دهد که علت ایجاد عصر یخبندان بعدی کمی از چرخه زمانی متداول خود عقب تر خواهد بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала