شورای جهانی هزاره: نهادهای بین‌المللی برای مهار فاجعه در بلخاب دست به کار شوند

© https://twitter.comبلخاب
بلخاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2022
عضو شوید
شورای جهانی هزاره در اعلامیه‌ای گفته‌است که اقدامات فوری نهادها و سازمان‌های حقوق بشری می‌تواند از گسترش فاجعه در ابعاد وسیع در ولسوالی بلخاب جلوگیری کند.
به گزارش اسپوتنیک، شورای جهانی هزاره، روز یکشنبه 5 سرطان درباره‌ی "وضعیت وخیم امنیتی و بحران حقوق بشری" در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات فوری در این زمینه شده است.
شورای جهانی هزاره گفته‌است که طالبان بعد از عملیات نظامی علیه مولوی مهدی، افراد ملکی در این ولسوالی را مورد حمله قرار داده و مرتکب نقض گسترده‌ حقوق بشر شده‌اند که "نشانه‌های قوی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" در آن دیده می‌شود.
این شورا نسبت به امنیت و مصونیت حدود 160 هزار باشنده ولسوالی بلخاب نگران است و نسبت به ارتکاب احتمالی جنایات جنگی از جمله دستگیری خودسرانه افراد ملکی، کشتار صحرایی، تجاوز جنسی و حملات هوایی که به شهروندان آسیب می‌زند، هشدار داده‌است.
این شورا از بستن راه‌های مواصلاتی ولسوالی بلخاب توسط طالبان هم ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که طالبان در گذشته از بستن راه‌های مواصلاتی به‌عنوان تاکتیک جنگی برای تضعیف مخالفین خود استفاده کرده‌اند که منجر به قطع انتقال کمک‌های غذایی و صحی به افراد ملکی شده‌است.
شورای جهانی هزاره همچنین گفته‌است که طالبان در 24 ساعت دست‌کم یک مرد کهن‌سال را سر بریده و 9 فرد ملکی دیگر، از جمله پنج کارگر معدن زغال سنگ، دو چوپان و دو غیرنظامی دیگر را به قتل رسانده‌اند.
این شورا از جامعه بین‌المللی به خصوص شورای امنیت ملل متحد، درخواست کرده‌است که بر طالبان فشار وارد کنند تا آن‌ها تنش‌ها را در ولسوالی بلخاب به‌صورت فوری کاهش دهند.
به گفته‌ این شورا، کاهش تنش‌ها مهم‌ترین و فوری‌ترین گام است که باید برای حفاظت از مردم ملکی برداشته شود تا زمینه برای رساندن کمک‌های غذایی و صحی برای بی‌جاشدگان ملکی فراهم شود.
ین شورا از نهادهای مربوطه‌ سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های‌ امدادرسان بین‌المللی خواسته است تا عملیات فوری کمک‌رسانی به بی‌جاشدگان را روی دست بگیرند.
در این اعلامیه از جامعه جهانی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل، خواسته شده تا با وارد کردن فشار بر طالبان از تلاشی‌ِ خانه‌به‌خانه، دست‌گیری خودسرانه و شکنجه‌ غیرنظامیان توسط این گروه در بلخاب جلوگیری کنند.
این شورا همچنین از یوناما و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان خواستار تحقیقات در مورد وضعیت بلخاب شده‌است.
شورای هزاره همچنین از یوناما خواسته که زمینه دسترسی خبرنگاران و نهادهای حقوق بشری را به بلخاب فراهم کند تا گزارش‌های مستقل در این زمینه نشر شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала