افتتاح نخستین شرکت سهامی در افغانستان؛ آیا زمینه برای سرمایه گذاری های بزرگ فراهم شده است؟

© @https://moci.gov.afافتتاح نخستین شرکت سهامی در افغانستان.
افتتاح نخستین شرکت سهامی در افغانستان. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.06.2022
عضو شوید
شماری ازسرمایه‌گذاران کشور، شرکت سهامی محدود المسوولیت سرمایه‌گذاری را به منظور سرمایه‌گذاری دربخش‌های انرژی، معادن، ساختمانی و زراعت و انسجام سرمایه‌ها با حضور مقامات حکومت سرپرست طالبان افتتاح کردند.
نخستین شرکت سرمایه‌گذاری سهامی محدود المسوولیت اخیرا توسط 13 سرمایه‌گذار کشور تحت نام "افغان انویست" در کابل افتتاح شد.
ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرا در جریان مراسم افتتاح این شرکت گفته است که امارت اسلامی دروازه‌ها را به روی تاجران باز نگهداشته است و از آنان حمایت می‌کند.
مسوولان شرکت افغان انویست هدف از ایجاد این شرکت را ثبات اقتصادی و آغاز سرمایه گذاری در کشور خوانده می‌گویند که سرمایه گذاری آنان در بخش‌های زراعت ، معدن ، تولید انرژی و زیربنا صورت میگیرد.
شیرباز کمین زاده، رییس شرکت "افغان انویست" در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید، ایجاد شرکت سهامی در افغانستان کم پیشینه است و این چنین شرکت‌ها افزون بر ایجاد فرصت کار برای مردم، زمینه را برای رشد اقتصاد کشور نیز فراهم می‌کند
آقای کمین زاده افزود: شرکت افغان انویست که 13 کمپنی در آن شامل هستند اخیرا به سرمایه 250 میلیون دالر تآسیس شد و در مراسم افتتاح شرکت ملا عبدالغنی برادر معاون اول رئیس الوزراء و بسیاری از اعضای کابینه حضور داشتند.

«شرکت افغان انویست" یک شرکت سهامی است که از تمام اقشار و اقوام افغانستان نمایندگی می‎‌کند، بدین معنا که در آن برادران پشتون، ازبیک، هزاره، تاجیک، ترکمن و در کل از تمام ولایت نماینگانی وجود دارد. در ضمن این شرکت چون در حال حاضر یک نهاد محدود المسوولیت است، شمارسرمایه گذاران آن هنوز محدود است اما طبق قانون شمار آنها به 40 تن خواهد رسید.»

به گفته آقای کمین زاده، قدم بعدی این است حکومت افغانستان قصد دارد در قانون شرکت های سهامی تغییراتی را وارد کند تا شرکت "افغان انویست" نیز بتواند به یک نهاد سهامی تبدیل شود. در آنصورت ما این فرصت را خواهیم داشت تا در ترکیب شرکت 1 تا 2 هزار سرمایه گذار را شامل سازیم.
«درگام نخست در بخش های معادن، انرژی، زراعت و امور زیربنایی روی پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری می‌شود. پروژه های مختلف روی دست است که با سایر کشور ها به شکل مشارکتی اجرا خواهند شد. ما با کشور های مختلف دیدار های داشتیم و اکثر سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد کنسرسیوم ها ابراز علاقمندی نموده اند. چون موجودیت چنین کنسرسیوم ها در دنیا سابقه خوب از خود گذاشته، بنابراین مقامات افغانستان با قاطعیت از ایجاد شرکت "افغان انویست" حمایت نموده و اظهار داشته اند که در آینده حامی شرکت خواهند بود.»
آقای کمین زاده گفت، تا جایی که روشن است اکثر مشکلات افغانستان امروز زاده پالیسی های جامعه جهانی است. امروز در افغانستان مشکل امنیت تقریبا حل شده و تهدید های امنیتی به مراتب کمتر از گذشته است. مشکل بزرگ افغانستان امروز مشکل اقتصادی است که ما از جامعه جهانی تقاضا داریم تا در حل آن با مقامات افغانستان همکاری کنند.
«سرمایه گذاران از داخل و خارج کشور جذب شده ما از تمام تاجران ملی می‌خواهیم که با سرمایه‌گذاری در داخل کشور، نقش خود را در رشد اقتصادی کشور ایفا کنند. به ویژه ما از همسایگان افغانستان تقاضا داریم که در طرح های اقتصادی با ما همکاری کنند، افغانستان راه اتصال آسیای مرکزی و آسیای جنوبی است و شراکت کشور های همسایه در پروژه های اقتصادی افغانستان به نفع کشور های منطقه و جهان است. ما امیدوار هستیم که دیگر افغانستان باردوش جامعه جهانی نباشد و در آینده نزدیک بتواند روی پای خود بیاستد و به خودکفایی اقتصادی برسد.»
در همین حال سرپرست‌ وزارت صنعت و تجارت در مراسم افتتاح این شرکت گفت که با بانک جهانی و سازمان ملل متحد مذاکراتی داشته اند و نتایج این مذاکرات به زودی منتشر خواهد شد.
مذاکرات با سازمان ملل و بانک جهانی در مورد چیست و چه نتایجی تا کنون وجود دارد؟
آقای کمین زاده دراین خصوص گفت که نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و صنعت جهت ایجاد سهولت ها برای انتقال پول از خارج با بانک جهانی و سازمان ملل مذاکرات داشت، زیرا موضوع انتقال پول در حال حاضر عمده ترین چالش است و تا هنوز این موضوع حل نشده و دراین مورد نیز امیدواری وجود دارد که جامعه جهانی به زودترین فرصت محدودیت های بانکی را از میان بردارد. در آنصورت طرح های اقصادی به گونه منظم اجرا خواهند شد.
« یگانه راه حل مشکلات اقتصادی کشور ما این است که افغان‌ها خود شان با یکدیگر دست به هم دهند و تلاش‌های مخلصانه را به خرچ دهند.»
رییس شرکت "افغان انویست" در اخیر افزود: این شرکت سرمایه گذاری مشترک همه افغان هاست، همه افغان‌ها باید از این شرکت حمایت کنند.ما همچنین از جامعه جهانی و کشورها می خواهیم که از ما حمایت کنند.”
در همین حال، مولانا زهیر، سخنگوی وزارت تجارت و صنعت به اسپوتنیک گفت، چندی پیش جلسه‌ای در کابل به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت با بانک جهانی و سازمان ملل در رابطه به ایجاد سیستم انتقال پول به خاطر کمک های بشردوستانه و حل مشکلات واردات و صادرات سکتور خصوصی برگزار شد.
»وی گفت: نتایج این جلسه بعدا اعلام خواهد شد و ما امیدواریم که نتایج خوبی به دست خواهد آمد.»
آگاهان اقتصادی به این باورند که تشکیل چنین شرکت‌های مشترک میتواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد و با اینگونه اقدامات سرمایه گذاران خارجی نیز علاقمندی برای سرمایه گذاری در کشور پیدا خواهند کرد.
گفتنی است شرکت‌های سهامی خاص و عام امروزه نقش بزرگی در دنیای تجاری جهانی ایفا می‌کنند که سهم زیادی از بازار تجارت مربوط به شرکت‌های سهامی است. ویژگی‌هایی که این نوع از شرکت‌ها را نزد تاجران و کسب‌وکارهای نوپا دارند تقسیم سرمایه به سهام و تعیین مسئولیت‌های محدود به سهم می‌باشد.

نقل و انتقال آسان سهام، جمع‌ کردن سرمایه‌های کم برای شروع یک کار بزرگ و محدودیت مسوولیت برای سهام‌داران از جمله مزایای شرکت‌های سهامی می‌ باشند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала