وزیر خارجه ایران در گفتگو با متقی خواهان حل موضوع حق‌آبه هیرمند شد

© Photoکابل: معاهده آب اجرا می‌شود
کابل: معاهده آب اجرا می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2022
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی خواستار همکاری جدی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان برای حل مسئله حق آبه ایران از هیرمند شد.
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری ایران در تماس تلفنی با "امیرخان متقی" سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، واقعه زلزله در این کشور را که خسارات جانی و مالی جدی به همراه داشت، تسلیت گفت.
در این گفت‌وگو ضمن اعلام مراتب همدردی دولت و مردم ایران با زلزله زدگان زلزله اخیر در خوست و پکتیکا عنوان کرد: بخشی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در قالب دو محموله هوایی به سرعت به افغانستان ارسال شد.
امیرعبداللهیان با اشاره به اعزام گروه‌های امدادی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به افغانستان تاکید کرد: ما همچون گذشته در کنار مردم شریف و صبور افغانستان هستیم و در صورت نیاز آماده اعزام تیم پزشکی هستیم.
مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند دارای قدمتی 100 ساله است. هیرمند از مکانی در نزدیکی شهر کابل سرچشمه می‌گیرد و وارد سدی به نام کجکی می‌شود و در واقع فاصله 700 کیلومتری رودخانه از مرز ایران، محل اندازه گیری حقابه ایران است.
بر اساس معاهده هیرمند در سال 1351، حقابه ایران در سال‌های آبی نرمال تعیین شده و تشخیص سال آبی نرمال نیز ایستگاهی در بالادست سد کجکی و ماهانه معادل 820 میلیارد مترمکعب آب است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала