بی همتایی راکت "سرمت" بیش‌اَبَرصوت (High-hypersonic) روسی

© Sputnik / Russian Defence Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Пуск межконтинентальной баллистической ракеты стационарного базирования "Сармат" с космодрома Плесецк
Пуск межконтинентальной баллистической ракеты стационарного базирования Сармат с космодрома Плесецк - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2022
عضو شوید
یک راکت سرمت می تواند سه تا پنج واحد آوانگارد اَبَرصوت (Hypersonic) را حمل کند.
به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری کورنف کارشناس نظامی روسیه روشنی انداخته است، که جدیدترین راکت بالستیک قاره پیمای روسیه (ICBM) سرمت به چند دلیل بی همتا است.
این نویسنده اطمینان می دهد، که "در هیچ ارتشی در جهان چنین راکت هایی در خدمت نیست".
مدعی جدید برای جایگاه شماره 1 در زرادخانه روسیه توانایی آن را خواهد داشت، که محموله های بیشتری را حمل کند و در امتداد هر مسیر احتمالی (از جمله مسیر جهانی - از طریق قطب جنوب)، می تواند به سرعت منطقه پایگاه را در صورت وقوع ترک کند.
Проведение бросковых испытаний новой российской межконтинентальной баллистической ракеты Сармат - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2022
هراس بریتانیایی ها از "سرمت" روسیه
این کارگزار می نویسد، که در یورش های هسته ای پیش رو، هم در برابر عوامل مخرب انفجارهای هسته ای در منطقه شروع و هم از انواع سیستم های دفاع راکتی دقیق تر و محافظت بیشتری خواهد داشت.
کورنف یادآوری می کند که سرمت تجهیزات جنگی را در چندین نسخه به ویژه با کلاهک های هسته ای و واحدهای هدایت ابرصوتی حمل می کند. به گفته وی، یک ICBM از این قبیل می تواند سه تا پنج بلوک را حمل کند که یادآور آوانگارد ابرصوت است.
یادآوری می کنیم، که در سرعت بیش‌اَبَرصوت، سیستم‌های کنترل دما، برای فضاپیما یا راکت، عضوی حیاتی به حساب می‌آیند. طراحی بدنه آن‌ها باید به شدت آیرودینامیک بوده و آلیاژ به‌کار رفته در بدنه، باید برای مقاومت در دمای بسیار بالا مناسب باشد. همچنین کاشی‌های سیلیکاتی همانند کاشی‌های موجود در شاتل‌های فضایی، به عنوان روکش ضدحرارت برای بدنه در نظر گرفته می‌شوند. چنین سرعتی، موجب واکنش کیمیایی اکسیجن جریان هوای عبوری با بدنه هواگرد شده و موجب سایش آلیاژ آن می‌شود. بر حسب نیاز، دماغه این هواگردها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که سطح مقطع بالایی در برخورد با جریان هوای عبوری داشته باشند؛ زیرا درصورتی که این هواگردها نوک‌تیز طراحی شوند، دمای نوک دماغه بسیار بالا می‌رود و موجب ذوب شدن دماغه و متلاشی شدن هواگرد می‌شود؛ زیرا کاهش شعاع انحنا با افزایش دما رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین باید همانند اجسام ورودی به جو زمین، سطح مقطع نوک جسم پرنده، پهن باشد تا حرارت در یک نقطهٔ کوچک بیش از حد افزایش نیابد. راکت روسی سرمت (RS-28 Sarmat) با سرعت سیر بیش از 10 ماخ، در این دسته‌بندی جای می‌گیرد و به نام راکت های بیش‌اَبَرصوت (High-hypersonic) یاد می شوند. راکت های که سرعت شان کمتر از ده ماخ هستند، مانند راکت کینژال/خنجر و آوانگارد روسی به نام اَبَرصوت (Hypersonic) یاد می شوند. راکت های که سرعت شان از 1 تا 5 ماخ هستند به نام زِبَرصوت (Supersonic) یاد می شوند.
و به چیزهای مانند برخی شهاب سنگ ها که سرعت آنها از 25 ماخ بیشتر است، به نام سرعت گرانشی یا سرعت بازگشت (Re-entry speeds) یاد می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала