کرزی به طالبان: به صدای مردم افغانستان و عالمان دین احترام بگذارید

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2022
عضو شوید
رئیس‌جمهور پیشین افغانستان ر پیوند به خواست عالمان دین در ولایت بادغیس درباره بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم، در صفحه توییتر‌اش از طالبان خواسته است که به صدای مردم افغانستان و عالمان دین احترام بگذارد و مکتب‌های دخترانه را بازگشایی کند.
به گزارش اسپوتنیک، آقای کرزی نوشته است که علمای دینی از ولایت‌های مختلف افغانستان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه از صنف ششم تا دوازدهم شده‌اند.
وی همچنان نوشته است که در ادامۀ درخواست علما، این بار علمای ولایت بادغیس از مسؤولان طالبان خواسته‌اند که مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند.
حامد کرزی از خواست علمای دینی استقبال کرده و از رهبری طالبان خواسته که به خواسته‌های علما و مردم افغانستان توجه کرده و اجازه‌ بدهند که دخترانه دوباره به مکتب بروند.
آقای کرزی، تأکید کرده که تنها راه نجات افغانستان از نیاز خارجی این است که کودکان کشور اجازه‌ی درس و تعلیم را داشته باشند.
این در حالی است که اخیرا، کلی تی کلمنتز، معاون کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین، گفته است که میلیون‌ها کودک در افغانستان از آموزش و تحصیل باز مانده‌اند.
به گفته‌ی او، درصدی زیادی از کودکانی که مکتب نمی‌روند، دختران استند.
قرار بود مکاتب دخترانه پس از هفت ماه تعطیلی، روز (چهارشنبه، 3 حمل) بازگشایی شود؛ اما وزارت معارف طالبان، اعلام کرد که به دستور رهبری این گروه، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم هم‌چنان باید بسته بمانند.
وزارت معارف در آن زمان، گفت که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شد، مکاتب دخترانه باز خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала