محققان: هیچ اثری از حیات در سیاره "زهره" نیست

© Photo / ESA/MPS/DLR-PF/IDA زهره دوگانه مرموز زمین است
 زهره دوگانه مرموز زمین است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2022
عضو شوید
باور قدیمی مبنی بر اینکه ممکن است حیات فرازمینی در ابرهای موجود در سیاره زهره وجود داشته باشد، توسط یک مطالعه جدید رد شده است. یاین مطالعه می‌گوید که وجود موجودات گوگرد خوار در سیاره زهره غیرممکن است.
به گزارش اسپوتنیک، اما دانشمندان دانشگاه "کمبریج" در یک مطالعه، پس از استفاده از ترکیبی از بیوشیمی و شیمیِ اتمسفر برای آزمایش فرضیه "وجود حیات در ابرهای زهره"، هیچ شواهدی در این مورد پیدا نکردند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communicationsمنتشر شده است.
این مطالعه ادعا می‌کند رفتار غیر عادی گوگرد در جو زهره را نمی‌توان به صورت شکلی از حیات فرازمینی توضیح داد.
انتظار می‌رود وجود هر گونه شکل از حیات که به صورت کافی در جایی وجود دارد، رد پای شیمیایی خود را در جو آن سیاره به جا بگذارد، زیرا هر موجودی، چیزی را به عنوان غذا مصرف می‌کند و زباله بر جا می‌گذارد.
دانشمندان می‌گویند، در زهره که درخشان‌ترین جرم طبیعی در آسمان شب زمین پس از ماه است، سطوح بالایی از SO2 در پایین ابرها وجود دارد، اما به‌ نحوی در ارتفاعات بالاتر از جو مکیده می‌شود.
روی سیاره زمین، اغلب کربن دی اکسید موجود در جو از انتشارات آتشفشانی ناشی می‌شود.
محققان از ترکیبی از مدل‌های جوی و بیوشیمیایی برای مطالعه واکنش‌های شیمیایی مورد انتظار با توجه به منابع شناخته شده انرژی شیمیایی در جو زهره استفاده کردند. این مدل‌ها فهرستی از واکنش‌های متابولیکی را شامل می‌شد که اشکال حیات برای به دست آوردن "غذا" و محصولات جانبی زائد انجام می‌دهند.
دانشمندان این مدل را اجرا کردند تا ببینند آیا کاهش سطح SO2 را می‌توان با این واکنش‌های متابولیکی توضیح داد. در نهایت آنها دریافتند که این واکنش‌ها می‌تواند به کاهش سطح SO2 منجر شود، اما تنها با تولید مولکول‌های دیگر در مقادیر بسیار زیاد که دیده نمی‌شوند.
همانطور که مدل ها نشان داده اند، واکنش های متابولیک می تواند منجر به کاهش سطحSO2 شود، اما تنها به دلیل سنتز تعداد زیادی از محصولات جانبی که مشاهده نمی شوند. بنابراین، هیچ مدرکی مبنی بر وجود موجودات زنده ای که از گوگرد تغذیه می کنند در ابرهای زهره وجود ندارد. با این حال، نتایج احتمال وجود حیات در سیارات فراخورشیدی را با شرایط شدید مشابه در زهره رد نمی کند.
این نتایج، بدون اینکه درک ما از نحوه عملکرد واکنش‌های شیمیایی در جو سیاره‌ای زهره را از بین ببرد، محدودیت سختی را برای تعیین وجود حیات در سیاره زهره تعیین می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала