پاسخ رد مهدی مجاهد به پیشنهاد هیات طالبان/ به جای من به دانش آموختگان هزاره و شیعه سهم بدهید

© IND. Persian پاسخ رد مهدی مجاهد به پیشنهاد هیات طالبان/ به جای من به دانش آموختگان هزاره و شیعه سهم بدهید
پاسخ رد مهدی مجاهد به پیشنهاد هیات طالبان/ به جای من به دانش آموختگان هزاره و شیعه سهم بدهید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2022
عضو شوید
پس از پاسخ رد رئیس پیشین استخبارات ولایت بامیان گروه طالبان به هیات این گروه، گروه طالبان چند واحد نظامی در مسیر‌های منتهی به بلخاب جا به جا کردند و این نخستین فرمانده ناراضی این گروه در آستانه جنگ با این گروه است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت فارسی، مولوی مهدی، پیشنهاد هیئت اعزامی طالبان را مبنی بر ترک بلخاب و سفر به کابل رد کرد.
پنجمین هیئت اعزامی طالبان که برای دلجویی و صحبت با مولوی مهدی مجاهد، فرمانده ناراضی این گروه پنجشنبه ۱۹ جوزا به شهرستان بلخاب‌، ولایت سرپل رفته بودند، پس از رد پیشنهادهایشان، پس ازظهر جمعه این شهرستان را با خشم و عصبانیت ترک کردند.در ترکیب هیئت اعزامی طالبان که سرپرستی‌اش را انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی این گروه به عهده داشت، مخدوم عبدالسلام سعادت، معاون وزارت کار و امور اجتماعی و مفتی محمد مقتصد، فرمانده واحد ارتش طالبان در سرپل نیز حضور داشتند. مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره‌تبار در گروه طالبان است که در چند ماه پسین، به دلیل نارضایتی از کارکرد رهبری طالبان، به زادگاهش بلخاب رفته و در آنجا به مسلح‌سازی هوادارانش اقدام کرده است.
انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2022
سفر انعام الله سمنگانی برای حل تنش ها میان مهدی مجاهد و دیگر طالبان
گروه طالبان تاکنون پنج هیئت به بلخاب فرستاده است تا رضایت مولوی مهدی را برای خودداری از مسلح کردن هوادارانش و ترک بلخاب و حضور دوباره در کابل به‌دست آورد. هیئتی که به سرپرستی انعام‌الله سمنگانی به بلخاب رفت، حکم انتصاب مولوی مهدی را در سمت معاون وزارت شهرسازی به او تحویل داد. این حکم را ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان به‌تازگی امضا کرده است، اما مولوی مهدی آن را نپذیرفت و به هیئت اعزامی طالبان گفت، ترجیح می‌دهد بی هیچ مقامی در زادگاهش زندگی کند.
مولوی مهدی نگران است، که اگر بلخاب را ترک کند، اداره اطلاعات طالبان به جرم سرکشی از دستورهای رهبری این گروه، او را بازداشت و زندانی کند.یک منبع آگاه در بلخاب که در جریان صحبت هیئت اعزامی و مولوی مهدی بود، به ایندیپندنت فارسی گفت: هیئت فرستاده شده طالبان تلاش کرد نارضایتی مولوی مهدی از رهبری طالبان را برطرف کند و به او اطمینان دهد که اگر به کابل بازگردد، همه خواسته‌هایش پذیرفته می‌شود، اما مهدی اصرار کرد، که اگر رهبری طالبان به این وعده‌ها باور دارد، باید در نهادهای دولتی در همه ولایت ها، به تحصیل‌کرده‌های شیعه و هزاره سهم یکسان بدهد.

به گفته این منبع آگاه، انعام‌الله سمنگانی در صحبت با مولوی مهدی گفت: اعتقاد رهبری طالبان این است که در افغانستان تنها هندوها و سیک‌ها اقلیت‌اند و بقیه اقوام از‌جمله هزاره‌ها، از اقوام بزرگ افغانستان‌اند که در ساختار حکومت این گروه حضور خواهند داشت.
سمنگانی همچنین با یادآوری مذاکرات میان هیئت طالبان و احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی گفت، که اگر مذاکرات با مسعود به نتیجه می‌رسید، اکنون در پنجشیر جنگی وجود نداشت. او هشدار داد، که هرگونه ایستادگی در مقابل طالبان، با اقدامی سخت سرکوب خواهد شد و رهبری طالبان به منظور جلوگیری از هر نوع تنش، برای پنجمین بار به بلخاب هیئت فرستاده است. این منبع آگاه افزود، که مولوی مهدی در آخرین صحبتی که با هیئت اعزامی طالبان داشت، پیشنهاد آنان مبنی بر ترک بلخاب و سفر به کابل را رد کرد و گفت ترجیح می‌دهد در زادگاهش در میان مردم بماند و در حد توان، امنیت منطقه‌اش را تامین کند. هیئت طالبان، پس از دریافت پاسخ نهایی مولوی مهدی، بلخاب را با خشم و عصبانیت ترک کرده است.
در همین حال، منبع آگاه دیگری در بلخاب با شرط فاش نشدن نامش گفت: طالبان هم‌زمان با فرستادن پنجمین هیئت برای کسب رضایت مولوی مهدی، برخی واحدهای نظامی‌شان را در مسیرهای منتهی به بلخاب مستقر کرده‌اند. به گفته این منبع آگاه، طالبان تصمیم دارند در صورتی که در چند روز آینده، مهدی به کابل نرود و سلاح‌های افراد تحت امرش را به اداره اطلاعات این گروه تسلیم نکند، با صدها نیروی مسلح برای بازداشت و خلع سلاح او، به بلخاب حمله کنند. اداره اطلاعات طالبان از چند ماه پیش تلاش می‌کند که نیروهای تحت امر مهدی را که همه هزاره‌‌اند خلع سلاح کند و صلاحیت او را نیز سلب کند، اما مهدی با حضور در زادگاهش و با داشتن نزدیک به ۴۰۰ نیروی مسلح‌، درخواست‌های اداره اطلاعات طالبان را برای تحویل‌ دادن سلاح‌های افراد تحت امرش رد کرده است.
بلخاب از ولسوالی های دورافتاده و کوهستانی ولایت سرپل در شمال افغانستان است که بیشتر ساکنان آن، هزاره‌‌اند. بخش عمده نیروهای ضد طالبان در حاکمیت نخست این گروه (۲۰۰۱-۱۹۹۶) در همین ولسوالی مستقر بودند و طالبان در پنج سال جنگ بی‌وقفه، موفق نشدند وارد این ولسوالی شوند. دره بلخاب، دره پنجشیر و دره‌ صوف، سه نقطه کوهستانی و نفوذناپذیر در برابر طالبان بودند که در ماه اگوست سال گذشته، به دلیل پیوستن شماری از بومی‌های این نواحی به طالبان، به تصرف این گروه درآمدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала