لاوروف: غرب تلاش می کند "مسئله غلات" را به عنوان یک عامل تحریک کننده حفظ کند

© Sputnik/Dariسرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با مولود چاووش اوغلو،همتای ترکیه‌ی خود .
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با مولود چاووش اوغلو،همتای ترکیه‌ی خود . - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2022
عضو شوید
وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که کشور های غربی تلاش می کنند "مسئله غلات" را به عنوان یک عامل تحریک کننده دائمی حفظ کنند.
به گزارش اسپوتنیک، به گزارش اسپوتنیک، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه که به آنکارا سفر کرده، امروز (چهارشنبه 8 جون) با "مولود چاووش‌اوغلو" همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری مشترک حاضر شد.
وزیر امور خارجه روسیه درباره راهی برای تداوم صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین توضیح داد: "ترکیه تلاش می‌کند غلات اوکراینی را از بنادر خارج کند، اما نیروهای اوکراینی مانع از خروج آن می‌شوند".
وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: "ما آماده ایم اقدامات لازم را برای پایان دادن به بحران کشتی‌های باربری غلات اوکراین انجام دهیم. اما اوکراین ابتدا باید مین‌های دریایی را از بنادر و خطوط دریایی در مقابل کشتی‌های باری پاکسازی کند".
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت، مسکو تلاش های آنکارا برای رفع انسداد صادرات غلات اوکراین را ارج می نهد و افزود که روسیه آماده همکاری با ترکیه در زمینه صادرات غلات از اوکراین است.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز درباره لزوم تداوم صادرات غلات اوکراینی تاکید کرد: "گندم اوکراین یک چهارم گندم جهان را تشکیل می‌دهد و باید بررسی شود که کشتی‌های باری این کشور عاری از سلاح هستند. بررسی اقدامات لازم برای عبور کشتی‌ها از دریای سیاه ضروری است".
وی همچنین افزود: "ما از درخواست روسیه برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور جهت کمک‌رسانی به حمل غلات به بازارهای جهانی حمایت می‌کنیم".
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که هیچ مشکلی در صادرات غلات از اوکراین وجود ندارد و روسیه در این امر دخالتی ندارد. او گفت که اگر اوکراین بنادر را از مین پاک کند، کشتی های دارای غلات بدون هیچ مشکلی می توانند آنجا را ترک کنند.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین افزود: غلات اوکراینی را می‌توان از طریق رود دانوب لهستان صادر کرد، ارزان‌ترین راه از طریق بلاروس است، اما پس از آن تحریم‌ها باید برداشته شود. بعداً ولادیمیر زلنسکی امکان صادرات غلات از طریق بلاروس را رد کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала