فارن پالیسی: ملا سرحدی به دنبال غارت آثار باستانی بامیان است

© @https://twitter.com ملا سرحدی والی بامیان.
ملا سرحدی والی بامیان. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2022
عضو شوید
مجله فارن پالیسی به نقل از منابع محلی خود گزارش داده است که ملا عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان، "بر غارت آثار باستانی در ساحه بت‌های بامیان نظارت دارد."
به گزارش اسپوتنیک، مجله فارن پالیسی در گزارشی نوشت: ملا عبدالله سرحدی به دنبال پیداکردن آثار باستانی ارزشمند، شبیه زیوراتی طلا است که در مجموعه‌ی طلا تپه به نمایش گذاشته شده است.
در این گزارش، آمده است که والی طالبان در بامیان، بر غارت آثار باستانی در ساحه‌ی بت‌های این ولایت نظارت دارد.
فارن پالیسی به نقل از منابع خود، نوشته است که عبدالله سرحدی، کارگران خارجی را برای حفاری و غارت آثار باستانی به ولایت بامیان آورده است.
همین‌گونه یکی از مقام‌های پیشین یونیسکو نیز، گفته است که طالبان آثار تاریخی و گنجینه‌های زیادی مربوط به ولایت بامیان را دزدی و غارت کردند و در بازار سیاه فروختند، اکنون سرحدی برگشته تا کار ناتمام آن‌ها را تمام کند.
گفتنی است که عبدالله سرحدی از جمله‌ی کسانی است که در تخریب بت‌های بامیان در سال 2001 نقش داشته است و اکنون بازهم پس از بیست سال، به عنوان والی این گروه در بامیان تعیین شده است.
این همه در حالی است که پیش از این شایعاتی بود که والی طالبان به دنبال پیداکردن جسد یک شاهزاده خانم با تمام جواهراتش در بامیان است و برای پیداکردن جواهرات، اطراف بت‌ها و مخروبه‌های دور و اطراف را حصارکشی کرده و به کارگران دستور داده که در اواسط ماه جنوری این مناطق را حفاری کنند.
دره بامیان از سوی یونیسکو به عنوان یک منطقه در معرض خطر و یک میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است. این سازمان از طالبان خواسته است که از این منطقه حفاظت کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала