عربستان در جستجوی تامین روابط با اسرائیل است

© AFP 2023 / Mandel Nganسناتور امریکای: بدون ما، سعودی‌ها فارسی زبان میبودند
سناتور امریکای: بدون ما، سعودی‌ها فارسی زبان میبودند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2022
عضو شوید
ریاض در مسیر برقراری روابط رسمی با رژیم اسرائیل تلاش می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه آمریکایی طی گزارشی به تشریح تلاش های عربستان در مسیر برقراری روابط رسمی با رژیم اسرائیل پرداخت.
گفته شده است که عربستان سعودی در حال مذاکره جدی با اسرائیل برای ایجاد روابط تجارتی و دستیابی به توافقات امنیتی جدیدی است. اگرچه عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و هیچ روابط دیپلماتیکی نیز با آن ندارد، پادشاهی ریاض در حال گسترش مذاکرات محرمانه خود با مقامات اسرائیل است که می تواند سیاست شرق میانه (غرب آسیا) را تغییر داده و به چندین دهه دشمنی بین دو طرف در منطقه پایان دهد.
عادی سازی روابط؛ عربستان و اسرائیل به صلح نزدیک می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.11.2020
عادی سازی روابط؛ عربستان و اسرائیل به صلح نزدیک می‌شوند
تاکید گردیده است که با کمک دولت بایدن، عربستان سعودی و اسرائیل در تلاش برای میانجیگری توافقی هستند که می تواند به طیارات تجارتی اجازه بیشتری برای پرواز از حریم هوایی فلسطین اشغالی بر فراز این پادشاهی داده و راه را برای ریاض در ارتباط با کنترل کامل 2 جزیره استراتیژیکی در بحیره سرخ هموار کند.
گزارش روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال می نویسد که امکان سفر شماری از تاجران اسرائیلی به عربستان را فراهم شده است، زیرا دو طرف به دنبال تعمیق روابط اقتصادی خود هستند. دولت عربستان سعودی این اقدامات را انجام می دهد؛ زیرا می بیند که حمایت از روابط با اسرائیل در میان افکار عمومی خود افزایش یافته است!
منابع آگاه ادعا کردند که "خالد بن سلمان" پسر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در سفر اخیر خود به واشنگتن به مقامات امریکایی گفته است که نظرسنجی‌ ها نشان می‌ دهند که نظر مردم به سمت حمایت از رابطه با اسرائیل تغییر کرده است!
منابع اسرائیل در این خصوص اعلام کردند: اگر این تحول رخ دهد تغییر ریشه ای در نقشه ائتلاف ها در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد. روابط محرمانه غیر رسمی میان اسرائیل و عربستان از سال ها قبل وجود دارد؛ اما این گام جدید، در مسیر عادی سازی گامی دیگر محسوب می شود. حریم هوایی عربستان تنها به روی شرکت های اسرائیلی برای پرواز به امارات و بحرین به عنوان بخشی از توافقات عادی سازی آبراهام باز است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала