ابزار اصلی نفوذ چین بر آمریکا مشخص شد

© AP Photo / Andy WongФлаг США на фоне эмблемы Китая в Пекине. Архивное фото
Флаг США на фоне эмблемы Китая в Пекине. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.06.2022
عضو شوید
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی، اوراق قرضه دولتی ایالات متحده را ابزار اصلی نفوذ چین بر آمریکا دانست.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل کوگان، رئیس بخش تحقیقات تحلیلی در دانشکده "مدیریت مالی" به خبرگزاری پرایم نیوز می‌گوید: چین یکی از بزرگترین دارندگان بدهی دولت آمریکا در جهان است، بنابراین اگر چین فعالانه از شر اوراق قرضه دولتی آمریکا خلاص شود، تأثیر بسیار منفی بر اقتصاد ایالات متحده خواهد داشت.
این کارشناس خاطرنشان کرد که، علیرغم کسری بودجه و بدهی های عمومی بزرگ، ایالات متحده دلچسبی سرمایه گذاران به اوراق قرضه دولتی خود را حفظ می کند، زیرا آنها پایدارترین و بزرگترین اقتصاد جهان هستند.
کوگان در ادامه توضیح داد: با این حال، اخیراً موقعیت ایالات متحده ، به ویژه به دلیل تأثیرات همه گیری، "پول هلیکوپترِی" و تسریع تورم،کمی متزلزل تر شده است.
ایده "پول هلیکوپتری" نخستین بار چند دهه پیش از سوی اقتصاددان شهیر، میلتون فریدمن، کسی که این مساله را به بارش پول نقد از آسمان تشبیه کرده مطرح شد.
این تحلیلگر گفت: "سناریویی که در آن دولت‌ها بدهی‌های دارند که تنها با روشن کردن چاپخانه می‌توانند آنها را پرداخت کنند، صرفنظر از اینکه اقتصاد این دولت ها چقدر توسعه یافته و قوی باشد، همیشه بد به پایان می‌رسد.
کوگان خاطرنشان می کند: در چنین شرایطی، فروش اوراق قرضه دولتی آمریکا توسط چین منجر به یک واکنش زنجیره ای در قالب فروش بیشتر و سقوط شدید دالر خواهد شد. او معتقد است، بنابراین چین می تواند به ویژه در صورت درگیری بر سر تایوان چنین رفتاری را پیشه کند.
نزدیک به ده سال پیش چین جایگاه جاپان به عنوان بزرگترین مالک خارجی اوراق قرضه آمریکا را تصاحب کرد. بر اساس داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در انتهای ماه مارچ ارزش این دارایی‌ها 1.12 هزار میلیارد دالر برآورد شده است. جاپان در رده دوم دارای 1.08 هزار میلیارد دالر از این اوراق است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала