گروه طالبان نه تنها تغییر نکرده اند، بلکه با القاعده متحدتر شده است

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2022
عضو شوید
یک افغانستان شناس امریکایی گفته است، که گروه طالبان نه تنها تغییر نکرده اند، بلکه با گروه تروریستی القاعدع متحدتر شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، پیتر برگن، تحلیل‌گر امور امنیتی شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان گفته است، که طالبان تغییر نکرده و آنان هنوز هم با القاعده پیوند نزدیک دارند.
او در مقاله‌ی به این شبکه نگاشته است، که در تازه‌ترین گزارش که از سوی سازمان ملل نشر شد، با اشاره به تحریم‌های این سازمان بالای مقام‌های طالبان و تحت تعقیب‌بودن آنان از سوی استخبارات امریکا از جمله سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، این گروه خود پناه‌گاه امنی برای گروه‌های تروریستی مانند القاعده هستند.
Генерал-лейтенант США Кеннет Маккензи-младший во время выступления в Пентагоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.12.2021
مکنزی: پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، القاعده دوباره رشد کرده است
به گفته‌ی او پس از فروافتادن افغانستان به‌دست طالبان در ماه اگوست، ایمن الظواهری، رهبر القاعده، با نشر نواری ظاهر شد و از بیعت خود با رهبر طالبان خبر داد.
در مقاله‌ی آقای برگن آمده است، که با در نظر داشت تنش‌های اخیر مرزی طالبان به‌ویژه با پاکستان، طالبان به گروه‌های تروریستی خارجی اجازه می‌دهند تا از افغانستان به‌عنوان پایگاه استفاده کنند.
این تحلیل‌گر امور امنیتی با تأکید بر شکست امریکا در افغانستان افزوده است: "ترامپ و بایدن هر دو درباره افغانستان احمق بودند. اکنون همه‌ی ما داریم بهای آن‌را می‌پردازیم".
ایالات متحده‌ی امریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترمپ در سال ۲۰۲۰، با طالبان به بهانه‌ی این‌که روابط خود را با القاعده قطع خواهد کرد، پیمان صلح بست. در آن زمان این تعهد عملی نشد. از آن زمان تاکنون نیز عملی نشده است و القاعده هم‌چنان نیروی محرکه‌ی تروریسم بین‌المللی است.
این در حالی‌‌ست که شورای امنیت سازمان ملل بار‌ها گفته است که طالبان ارتباط خود را با شبکه‌ی القاعده قطع نکرده‌اند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در 15 اگوست سال گذشته میلادی 33 ولایت افغانستان را بدون درگیری و با یک معامله پنهانی زیر کنترل خود درآوردند. اما مرکز ولایت پنجشیر را در جریان دو هفته درگیری تصرف کرد و تاکنون هم در این ولایت نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان بر ضد گروه طالبان مبارزه می کنند و در چند هفته پسین جنگجویان طالبان در درگیری با نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان شکست های پی در پی خورده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала