شورای امنیت خواستار لغو فوری سیاست‌های زن ‌ستیزانه طالبان شد

CC BY 2.0 / Dano / UN Security Council chamberЗал заседаний Совбеза ООН
Зал заседаний Совбеза ООН  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2022
عضو شوید
شورای امنیت سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی در مورد تصمیم‌های اخیر طالبان درباره زنان، از مقام‌های کابل خواسته‌ تا سیاست‌های محدودکننده حقوق بشر و آزادی‌ها برای زنان را به سرعت معکوس کند.
به گزارش اسپوتنیک، شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه (۳ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای به اتفاق آرا خواستار تغییر پالیسی‌های محدودکننده حقوق ‌بشر و آزادی‌ها برای زنان افغانستان شد و از طالبان خواست هرچه زودتر این خواست‌های‌شان را معکوس کنند.
در این اعلامیه که از سوی ناروی تهیه شده، اعضای ۱۵ نفری شورای امنیت گفته‌اند که آنان به صورت خاص در مورد وضع محدودیت بر آموزش، اشتغال، آزادی سیر و سفر،‌ مشارکت کامل، مساوی و پرمعنی زنان در زندگی عمومی نگرانی دارند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق از طالبان خواسته‌است تا بدون تاخیر مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند.
این شورا همچنین گفته‌است که در مورد دستور طالبان مبنی بر پوشاندن چهره مجریان زن در تلویزیون‌های افغانستان نیز نگرانی دارد.
Штаб-квартира Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2022
تأمین ۱۲ درصدی کمک‌های درخواستی ملل متحد برای افغانستان
ابراز نگرانی شورای امنیت ملل متحد در حالی صورت گرفت که طالبان به مجریان زن در تلویزیون‌های افغانستان دستور داده‌اند تا چهره‌های خود را هنگام اجرای برنامه‌ بپوشانند؛ تصمیمی که با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده‌است.
گفته می‌شود مذاکره در مورد متن این اعلامیه دو هفته ادامه یافت؛ زیرا چین و روسیه در مورد تمرکز بر حقوق بشر در افغانستان اعتراض داشتند.
در نتیجه، اعضای شورای امنیت پاراگرافی را در این اعلامیه اضافه کردند که در مورد وضعیت بشری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسایل امنیتی افغانستان نیز ابراز نگرانی صورت گرفته‌است.
در این اعلامیه همچنین در مورد نگرانی از ترافیک مواد مخدر، حملات تروریستی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و نیاز به اعاده سیستم مالی و بانکی اشاره شده‌است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала