در آمریکا خواستار حذف ترکیه از ناتو شدند

© AP Photo / Geert Vanden Wijngaertمقر ناتو در بروکسل
مقر ناتو در بروکسل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2022
عضو شوید
یک شرق شناس آمریکایی، رئیس مجمع خاورمیانه، به دلیل سیاست های ترکیه خواستار حذف این کشور از ناتو شد.
به گزارش اسپوتنیک؛ دانیل پایپس، رئیس انجمن خاورمیانه، مورخ و شرق شناس در گفتگو با شبکه تلویزیونی TVP World گفت که ترکیه باید به دلیل سیاست و موضعش در مورد پیوستن سویدن و فنلاند به ناتو از این پیمان حذف شود.
این متخصص اقدامات آنکارا را باج خواهی خواند. به گفته این خاورشناس، ترکیه تلاش می کند در ازای موافقت با گسترش اتحاد، منافعی را برای خود "تجارت" کند. این کارشناس در عین حال از تمامی حوزه های سیاست بین المللی ترکیه در دو دهه گذشته انتقاد کرد.
به گفته کارشناس، ترکیه از سال 1952 تا 2002 متحد بسیار خوبی در ناتو بود، اما در 20 سال گذشته به یک متحد "بسیار بد" مبدل شده است.
پایپس گفت: آنکارا سیاستی خصمانه با اعضای ناتو مانند یونان را دنبال می‌کند، به سوریه حمله کرده است، اروپا را با مهاجران سوری تهدید می‌کند، سیستم‌های اس-400 را از روسیه می‌خرد.
وی معتقد است که به دلیل سیاست و موضع آنکارا در مورد گسترش ناتو، ترکیه دیگر عملاً بخشی از این ائتلاف نیست.
پایپس در پایان گفت: "زمان حذف ترکیه از ناتو فرا رسیده است. بگذارید به اتحاد روسیه، چین و ایران بپیوندد".
ترکیه که یکی از اعضای ناتو است در روزها اخیر اعلام کرده است که با پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موافقت نخواهد کرد، زیرا "این دو کشور میزبان گروه حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) شده‌اند."
گفتنی است فنلاند و سویدن روز چهارشنبه، (18 می) درخواست رسمی خود برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را تحویل داده و با این اقدام به وضعیت بی‌طرفی طولانی‌مدت خود پایان بخشیدند.
در حال حاضر 30 کشور عضو پیمان ناتو هستند و طبق مقررات این پیمان، پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала