علت طوفان های عظیم غبار در مریخ مشخص شد

© Depositphotos.com / SdecoretМарс во время восхода солнца
Марс во время восхода солнца - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.05.2022
عضو شوید
محققان دانشگاه هیوستون در آمریکا طوفان های گرد و غبار در مریخ را به عدم تعادل انرژی خورشیدی در سیاره سرخ مرتبط دانستند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Phys.org دلیل طوفان های غبار غول پیکر در مریخ احتمالاً عدم تعادل در مقدار انرژی خورشیدی جذب شده و آزاد شده توسط سیاره در زمستان و تابستان است.
چنین نتیجه گیری توسط دانشمندان دانشگاه هیوستون در مقاله ای که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است به تفصیل بیان شده است.
مشخص شده است که اتمسفر نازک مریخ و گریز از مرکز یا طویل شدن نسبتاً زیاد مدار ، به حساسیت سیاره به تغییرات دمایی منجر می‌شود. مریخ با نزدیک شدن به خورشید مقدار زیادی انرژی خورشیدی را جذب می کند که مربوط به بهار و تابستان در نیمکره جنوبی است.
Древнейшая галактика Вселенной, случайно открытая Хабблом рядом с Млечным путем - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2022
کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید در نزدیکی زمین
در همین حال، تفاوت های قابل توجهی در دمای فصلی بین نیمکره جنوبی و شمالی رخ می دهد که باعث وزش باد های قوی بر روی سطح می شودد. هنگامی که مریخ از خورشید دورتر می شود، شروع به آزادسازی انرژی بیشتری نسبت به جذب آن می کند. بر اساس مدل های پذیرفته شده عمومی، بودجه انرژی بین فصول باید به طور کلی متعادل باشد.
محققان در این مطالعه داده های رصدی ایستگاه بین سیاره ای خودکار Mars Global Surveyor ، مریخ نورد Curiosity و ماموریت InSight را تجزیه و تحلیل کردند. آنها نشان دادند که میانگین توان انرژی تابشی حدود 117 وات بر متر مربع سطح است، اما این رقم با زمان روز و فصل بسیار متفاوت است. نوسانات فصلی قابل توجه به عدم تعادل جدی انرژی تابشی جذب شده و آزاد شده کمک می کند که 15.8 درصد است. برای مقایسه، بر روی زمین، عدم تعادل انرژی تنها 0.3-0.4 درصد است. به گفته نویسندگان مقاله، این امر ممکن است به طور مستقیم با طوفان های گرد و غبار قدرتمند در سیاره سرخ مرتبط باشد.
علاوه بر این، خود طوفان ها بر عدم تعادل انرژی تابشی نیز تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، دانشمندان دریافتند که طوفان گرد و غبار جهانی در سال 2001 میانگین قدرت تابشی مریخ را در طول روز حدود 22 درصد کاهش ، اما در شب آن را 29 درصد افزایش داد.
همانطور که نویسندگان این مطالعه علمی می نویسند، نتایج تحقیق نشان می دهد که در نظریه ها و مدل های مدرن باید با در نظر گرفتن ویژگی های انرژی تازه شناسایی شده مریخ تجدید نظر شوند. همچنین این مطالعه باید به اصلاح مدل‌های آب و هوایی زمین که گرمایش جهانی و اثرات آن را پیش‌بینی می‌کنند، کمک کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала