اعتراض زنان به فرمان طالبان: حجاب ما اسلامی است، برقع فرهنگ قبیله است؛ نمی‌پوشیم

© https://twitter.com اعتراض زنان به فرمان طالبان: حجاب ما اسلامی است، برقع نمی‌پوشیم
 اعتراض زنان به فرمان طالبان: حجاب ما اسلامی است، برقع نمی‌پوشیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2022
عضو شوید
شماری از فعالان زن در واکنش به طرزالعمل تازه‌ی طالبان در مورد اجباری‌شدن پوشش صورت زنان می‌گویند که روز به روز فضا برای زنان و دختران در افغانستان تنگ‌تر می‌شود. آنان می‌گویند حجاب طالبانی نه فرهنگی است و نه اسلامی.
به گزارش اسپوتنیک، خبر های میدانی از شهرهای مختلف کشور حاکی است که با وجود اعلام دستور طالبان مبنی بر پوشش اجباری برقع، بسیاری از زنان با چادر در شهرهای افغانستان ظاهر شده‌اند و از پوشیدن برقع پرهیز کرده‌اند.
کابل، هرات، مزار شریف و شهرهای بزرگ دیگر کشور شاهد حضور زنان در بیرون از منزل بدون پوشیدن برقع و با پوشش عادی و صورت‌های باز بوده‌است.
برخی از آن‌ها گفته‌اند که از گذشته حجاب اسلامی را رعایت می‌کردند و با وجود این فرمان طالبان، طرز پوشش‌شان را تغییر نخواهند داد.
در همین حال گروهی از زنان موسوم به جنبش زنان برای عدالت و آزادی در برابر تصمیم طالبان مبنی بر اجباری‌شدن حجاب اعتراض کرده و می‌گویند که حجاب "اجباری و دیکتاتوری" را نمی‌پذیرند.
زنان معترض از دختران و زنان افغانستان درخواست کرده که "تسلیم زور و جبر نشوند و با همان لباس و پوشش همیشگی‌شان بیرون بیایند و اجازه ندهند که کسی با زور برقع و یا پوشش مورد نظر خود را بر آنان تحمیل کنند".
مقامات طالبان پیش‌تر در روزه شنبه 17 ثور به زنان دستور دادند که جز چشم‌ها، بدن و صورت‌شان را بپوشانند و از روبنده (برقع) که چهره آن‌ها را کاملا می‌پوشاند، استفاده کنند.
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان رعایت حجاب توسط زنان بالغ را "فرض و ضروری" اعلام کرد و گفت که "بهترین نوع حجاب" پوشیدن چادری است.
این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهد شد. این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала