هشدار خلیلی به طالبان: اگر مطالبات مردم را نپذیرید، بیش ازاین سکوت نخواهیم کرد

© Photo / M K Kمحمد کریم خلیلی، معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان
محمد کریم خلیلی، معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2022
عضو شوید
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان گفته است که اگر طالبان به مطالبات مشروع مردم افغانستان تمکین نکنند، برای همیشه سکوت نخواهد کرد و از هر امکانی برای تأمین حق تعیین سرنوشت مردم استفاده خواهد کرد.
محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطردر صفحه‌ی فیسبوک خود منتشر کرده، گفته است که عید امسال درحالی تجلیل می‌شود که افغانستان در جریان روزهای ماه رمضان شاهد خونین‌ترین حوادث بود.
خلیلی گفته است که این حملات "تروریستی" بیشتر از همه متوجه جامعه‌ی هزاره افغانستان بوده است. او افزوده است که چگونگی این حملات نشان می‌دهد که مردم هزاره به‌طور سازماندهی‌شده با جنایات ضدبشری و "ژنوساید" یا "نسل‌کُشی" مواجه‌اند.
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان اضافه کرده است که در طی چند سال اخیر، ده‌ها حمله علیه هزاره‌ها صورت گرفته است. او در عین حال گفته است که در مورد هیچ یک از این جنایات و حملات، تحقیق و بررسی عدلی و قضایی برای شناسایی عامل یا عوامل آن انجام نشده و همچنین هیچ اقدامی در جهت اجرای عدالت و جبران خسارت برای قربانیان صورت نگرفته است.
خلیلی افزوده است: "در حالی که مردم مظلوم ما با تهدید نسل‌کُشی مواجه‌اند، من عمیقاً از واکنش‌های ضعیف جامعه بین‌المللی و بعضا سکوت نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، نسبت به این گونه حوادث ضدبشری و جنایت نسل‌کُشی هزاره‌های افغانستان، نگران هستم."
او از تلاش‌های فردی و جمعی حامیان و مدافعان حقوق بشر برای توقف نسل‌کُشی هزاره‌ها در افغانستان استقبال کرده و گفته است که او از سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری این سازمان انتظار دارد، با توجه به وظایف و مسئولیت‌های خود، وضعیت "رقت‌بار هزاره‌ها در افغانستان را مورد توجه جدی قرار داده و اقدامات لازم پیشگیرانه و موثر را جهت حمایت از هزاره‌ها در برابر نسل‌کُشی روی دست بگیرند".
خلیلی در بخشی از این پیام خود گفته است که بیش از هشت ماه از زمانی که اداره‌ی طالبان کنترل افغانستان را به‌دست گرفته، می‌گذرد؛ اما به‌گفته‌ی او، هرچه زمان می‌گذرد روزبه‌روز به وخامت و پیچیدگی اوضاع کشور افزوده می‌شود.
در پیام خلیلی آمده است: "ما انتظار داشتیم که تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای برقراری صلح و ایجاد یک حکومت فراگیر ملی مبتنی بر اراده جمعی مردم، مسئول و پاسخ‌گو به نتیجه‌ی مطلوب بیانجامد اما با کمال تأسف که این تلاش‌ها تا هنوز هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشته و گروه طالبان همچنان بر انحصار قدرت سیاسی و شکل‌دهی یک رژیم غیرمنتخب و انحصاری، پافشاری می‌کند."
او علاوه کرده است که نتیجه‌ی یک چنین وضعیت، گسترش ناامنی، فروپاشی نظام اقتصادی کشور، فقر و گرسنگی و آوارگی میلیون‌ها نفر از کشور است.
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان گفته است که ادامه‌ی این وضعیت بحرانی قابل تحمل نیست و مردم افغانستان را بار دیگر به انجام مسئولیت تاریخی و ملی فرا می‌خواند.
او در ادامه هشدار داده است که اگر طالبان به مطالبات مشروع مردم افغانستان تمکین نکنند، "برای همیشه سکوت نخواهیم کرد و از هر امکانی برای تأمین حق تعیین سرنوشت مردم استفاده خواهیم کرد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала