بولتون: بایدن اشتباهی "حیرت انگیزی" را در خصوص روسیه مرتکب شد

© AP Photo / Cliff Owenبازی بزرگ ابرقدرت ها آغاز گردیده و چین در آن برنده میشود
بازی بزرگ ابرقدرت ها آغاز گردیده و چین در آن برنده میشود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2022
عضو شوید
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری این کشور به دلیل حمایت از ایده محدود کردن حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل اشتباهی بزرگی را مرتکب شده است.
به گزارش اسپوتنیک،جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در مقاله ای برای مجله هیل، از تصمیم جو بایدن، رئیس فعلی دولت در حمایت از ایده محدود کردن حق وتو در سازمان ملل به دلیل "سوء استفاده" روسیه انتقاد کرد.
بولتون در مقاله‌ای برای این نشریه نوشت:‌ "دولت بایدن در سازمان ملل متحد مرتکب اشتباه غیرقابل توجیهی می‌شود که بحث قدیمی درباره حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را زنده می‌کند".
وی این ابتکار را غیرمنطقی و بی‌فایده دانست و تاکید کرد که حق وتو را تضعیف و سرانجام حذف می‌کند.
پیش از این، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بدون رأی گیری، قطعنامه ای به پیشنهاد لیختن اشتاین و چندین کشور را تصویب کرد و تصمیم گرفته شد که رئیس مجمع عمومی، ظرف ده روز کاری پس از وتوی یک یا چند کشور دائمی، نشست رسمی مجمع را تشکیل دهد، تا اعضای شورای امنیت برای بحث در مورد وتو تصمیم گیری کنند.
بولتون گفت: "دولت بایدن اشتباهی داوطلبانه در سازمان ملل مرتکب شده است که خطر احیای مجدد موضوع طولانی مدت حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت را به دنبال دارد."
بولتون تاکید کرد: "لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درباره استفاده شرم‌آور از حق وتو توسط روسیه صحبت کرد، این در حالی است که طرح جدید در صورت تصویب، برای همه کشورهای دارای حق وتو اعمال خواهد شد ."
وی یادآور شد که ایالات متحده نیز چندین بار از حق وتوی خود به طور یک‌جانبه استفاده کرده است که انتقاد چهار عضو دائمی دیگر - بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین را به همراه داشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала