افشای علت مرگ ملا عمر در نهمین سال وفات وی

© AP Photo / Massoud Hossainiتصویر ملا اخترمحمد منصور رهبر جدید جنبش طالبان افغانستان
تصویر ملا اخترمحمد منصور رهبر جدید جنبش  طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2022
عضو شوید
طالبان در مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد مرگ بنیانگذار این گروه برای نخستین بار از علت مرگ او پرده برداشت.
به گزارش اسپوتنیک، ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان، در مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد مرگ بنیانگذار این گروه گفت که ملا محمد عمر مجاهد به اثر مریضی توبرکلوز درگذشته است. او درباره‌ی محل مرگ ملا عمر چیزی نگفت اما گفته می‌شود که بنیانگذار طالبان در پاکستان وفات کرده است. مجاهد گفت که آنان می‌خواهد تا نسل‌های بعدی راه ملا عمر را ادامه دهند.
در سال 2015 میلادی، دولت پیشین افغانستان اعلام کرد که ملامحمد عمر دو سال پیش‌تر یعنی در سال 2013 به علت بیماری جان باخته است و این به معنای آن بود که مرگ مرموز ملاعمر دو سال پنهان مانده بود.
در حالی که دولت پیشین افغانستان گفته بود که ملامحمد عمر در دو سال آخر زندگی در پاکستان بوده و همان‌جا در بیمارستانی در شهر کراچی در جنوب پاکستان "به شکل مرموزی" درگذشته، طالبان اما همواره تاکید کرده است که او همیشه در داخل افغانستان بود.
محل دقیق درگذشت ملاعمر اهمیت زیادی دارد زیرا درگذشت ملاعمر در پاکستان نشان‌دهنده وابستگی این گروه به اسلام آباد است؛ اگرچه مقامات طالبان این موضوع را رد می کنند.
نشر تصاویر ملا عمر نشانه درماندگی طالبان؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
نشر تصاویر ملا عمر نشانه درماندگی طالبان؟
ملاعمر در سال 1996 توانست با تسخیر کابل یکی از بنیادگرایانه‌ترین حکومت‌های اخیر را در افغانستان برپا کند.
در پنج سال سلطه حکومت او بر افغانستان، زنان اجازه تعلیم، تحصیل و کار را نداشتند، محاکمه‌های صحرایی به طور عادی انجام می‌شد، موسیقی و تلویزیون ممنوع بود و دولت او توان ارائه هیچگونه خدمات عمومی، مانند صحت و آموزش را نداشت.
تحت نظر حکومت ملا محمد عمر، مجسمه‌های بودای بامیان از مهم ترین آثار تاریخی افغانستان نیز از بین رفت.
اکنون نیزبا گذشت 8 ماه از تسلط دوباره طالبان بر کابل، تاکنون جامعه جهانی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته و تحریم‌ها علیه مقام‌های این گروه نیز پا برجا است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала