لوازم آرایش باعث دیابت در زنان می‌شود

© Fotolia / RonstikНабор косметики
Набор косметики - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2022
عضو شوید
نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به کار رفته در لوازم آرایشی و تابه‌های نچسب ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در زنان دو برابر کند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به کار رفته در لوازم آرایشی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در زنان دو برابر کند.
محققان آمریکایی 3302 زن در سنین 42 تا 52 سال قبل از یائسگی را با آزمایش خون برای پلی- فلوئورو آلکیل مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد، این دسته از افراد 2.62 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض دیابت هستند.
پلی فلوئورو کسیل یک خانواده از هزاران ماده شیمیایی مصنوعی بالقوه است که در محیط و بدن ما بسیار پایدار هستند؛ مواد پلی فلوئورو کسیل PFAS که گاهی اوقات به "مواد شیمیایی برای همیشه" نیز نامیده می‌شوند در محیط زیست تخریب نمی‌شوند.
براساس پژوهش صورت گرفته بسیار از اقلام لوازم آرایشی حاوی فلوئور - نشانگر مواد "پرفلوئورو آلکیل و پلی فلوئورو آلکیل" (پی‌اف‌اِی‌اس) که به عنوان "مواد شیمیایی دائمی" هستند که از آن در ماهیتابه‌ها و ظروف نچسب، فرش، و محصولات مصرفی دیگر استفاده می‌شود.
محققان دریافتند زنانی که سطوح بالایی از این مواد در خونشان دارند تا دو برابر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. نتایج این مطالعه در Diabetologia، مجله انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت منتشر شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала