وزیر خارجه ایران: شناسایی طالبان منوط به تشکیل دولت فراگیر است

© REUTERSHossein Amir-Abdollahian
Hossein Amir-Abdollahian - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2022
عضو شوید
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ ایران گفته است که کشورش شناسایی حکومت سرپرست طالبان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان می‌داند.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، او این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با فواد حسین با فواد حسین، وزیر امور خارجه‌ عراق در تهران مطرح کرده است.
وزیر خارجۀ ایران علاوه کرده است که با همتای عراقی خود دربارۀ آخرین تحول‌های افغانستان گفتگو کرده است.
وزیر امور خارجه ایران گفت: ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: اتفاق ناگواری دو روز پیش در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرقنسولگری کشورمان در هرات رخ داد که دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات به سرقنسولگری کشورمان، مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کرد.
وی ادامه داد: امروز نیز جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در مقابل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با اهدای گل به کارکنان ما و تقدیم گل به ساختمان‌های دیپلماتیک و اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان، تلاش کردند که نشان دهند دشمنان مشترک دو ملت ایران و افغانستان قادر نخواهد بود که با توطئه‌افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مسائل مشترک و در روابط دو کشور شوند.
امیرعبداللهیان گفت: ما همچنان شناسایی هیئت حاکمه‌ موقت افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم.
دولت فراگیر یکی از شروط سایر کشورها و جامعه جهانی برای شناسایی دولت طالبان است؛ دولتی که هشت ماه از استقرار آن بر کابل می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشوری آن‌را به رسمیت نشناخته است. مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق بشر از شرایط دیگر کشورها برای شناسایی دولت طالبان عنوان می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала