آمریکا پس از پایان جنگ سرد دیگر قدرت اول جهان نیست

© Depositphotos.com / СarlosphotosФлаг США
Флаг США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2022
عضو شوید
ایالات متحده آمریکا پس از پایان جنگ سرد دیگر نتوانست نقش هژمونیک جهانی خود را حفظ کند.
به گزارش اسپوتنیک، ثمانه اکوان، کارشناس علوم سیاسی در مقاله ای برای روزنامه کیهان نوشت: ایالات متحده آمریکا پس از پایان جنگ سرد نتوانست نظم جهانی تک قطبی ایجاد کند و نقش رهبری خود را در آن تثبیت کند.
به گفته وی، ناتوانی ایالات متحده برای حفظ نقش هژمونیک خود پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به تضعیف موقعیت واشنگتن در صحنه جهانی شد.
آمریکایی که بعد از جنگ جهانی دوم به بعد به‌خصوص بعد از پایان جنگ سرد به‌عنوان ابرقدرت دنیا مطرح بود، حالا باید در مقابل بسیاری از اتفاقاتی که در جهان می‌افتد پاسخ‌گو باشد، ولی توان پاسخ‌گویی به این مسائل را ندارد. مهم‌تر از همه، آمریکا در مجامع بین‌المللی به‌قدری ضعیف‌شده و جایگاه سابق خود را از دست داده است.
اکوان گفت: "مهمترین مثال در این زمینه التماس های پیگیر و مکرر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از آمریکایی ها، ناتو و اتحادیه اروپا است که برای دفاع از کشورش در برابر روسیه کاری انجام دهند، ولی آن‌ها کاملاً نشان دادند که توان این کار را ندارند. دولت آمریکا در همین رابطه اعلام کرد که ما نمی‌توانیم وارد جنگ نظامی با روسیه شویم، زیرا می‌ترسیم جنگ جهانی سوم برپا شود."
کارشناس همچنین خروج مفتضحانه‌ نیرو های آمریکا از افغانستان را یادآور شد که بحث هایی را در مورد نقش ایالات متحده در جهان برانگیخت.
بعد از بیست سال جنگیدن در افغانستان، آمریکا در شرایطی کشور ما را ترک کرد که افکار عمومی در هیچ کجای دنیا را نتوانست قانع کند که پیروز جنگ افغانستان بوده است. در خصوص عراق و سوریه هم همین مسئله در روابط آمریکا با نظام‌های سیاسی این کشورها برقرار است.
در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد. رئیس جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
گفتنی است، عملیات ویژه نظامی روسیه نتیجه سال ها تحریک غرب در اوکراین است. غرب سال‌ها عمدا حکومت نظامی را تحریک کرد تا در نتیجه این تحریکات و واکنش مسکو، یک تعطیلی بی پایان با تحریم‌ها آغاز کند. روسیه با اوکراین و مردم اوکراین در جنگ نیست. هدف اصلی جلوگیری از یک درگیری جهانی است که در حال آماده سازی است و در آن اوکراین نقش یک پایگاه نظامی برای حمله به فدراسیون روسیه تعیین شده است. مقامات کی یف 8 سال فرصت داشتند تا موضوع را در چارچوب تمامیت ارضی خود از طریق مذاکره حل کنند، اما اوضاع به جلو نرفت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала