راه‌پیمایی اعتراضی زنان در واکنش به مسدودماندن مکتب‌های دخترانه در کابل

© https://twitter راه‌پیمایی اعتراضی زنان در واکنش به مسدودماندن مکتب‌های دخترانه
  راه‌پیمایی اعتراضی زنان در واکنش به مسدودماندن مکتب‌های دخترانه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2022
عضو شوید
شمار از آموزگاران، دانش‌آموزان و فعالان حقوق زن در کابل در واکنش به مسدود ماندن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم دست به راه‌پیمایی زدند.
به گزارش اسپوتنیک، آموزگاران زن و دانش‌آموزان دختر که شمارشان به ده‌ها تن می‌رسید، بامداد امروز شنبه، ششم حمل در اعتراض به مسدودماندن مکتب‌های دخترانه از صنف ششم تا صنف دوازدهم، دست به راه‌پیمایی زدند.
آنان که در جاده صدارت شهر کابل راه‌پیمایی دارند، در صحبت با رسانه ها، هدف از راه‌پیمایی‌شان را مخالفت با تصمیم حکومت سرپرست طالبان در پیوند به مسدودماندن مکتب‌های دخترانه بیان کردند.
یک تن از آموزگاران می‌گوید که مسدودماندن مکتب‌های دخترانه در کشور، استعدادکُشی است و در کنار سرکوب استعدادها به روحیه دانش‌آموزان دختر آسیب جدی می‌زند.
آنان از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که برای جلوگیری بیشتر از شرم‌ساری جهانی و تأمین حق‌ اسلامی آموزش دختران، لجاجت‌شان مبنی بر مسدودماندن مکتب‌های دخترانه را کنار بگذارند.
برخی از دانش‌آموزان اشتراک‌کننده در این راه‌پیمایی می‌گویند که هیچ ممانعت شرعی برای کسب دانش به دختران در اسلام وجود ندارد.
به گفته آنان مسدودماندن مکتب‌های دخترانه انگیزه‌های سیاسی دارد تا شرعی. این دانش‌آموزان تأکید می‌کنند که حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد با گروگان‌گیری حق آموزش دختران، به اهداف سیاسی‌اش برسد.
گفتنی است که سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و وزیران خارجه زن 16 کشور این تصمیم حکومت سرپرست طالبان را نکوهش کرده و خواستار بازگشایی فوری مکتب‌ها شد‌ه‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала