استقبال کرزی از درخواست جرگه قومی پشتون‌های پاکستان برای برکزاری انتخابات در افغانستان

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2022
عضو شوید
رییس‌جمهور پیشین افغانستان از درخواست جرگه قومی پشتون‌های پاکستان در خیبرپشتونخواه برای برگزاری انتخابات در افغانستان حمایت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان از درخواست جرگه قومی پشتون‌های پاکستان در خیبرپشتونخواه استقبال کرد.
کرزی امروز (سه‌شنبه، 24حوت) در اعلامیه‌ای، جرگه قومی پشتون‌های پاکستان را گامی "خوب و موثر" برای حل مشکلات موجود در منطقه و افغانستان خوانده و از فیصله‌ی آن حمایت کرده است.
این جرگه خواستار روی‌کارآمدن "حکومت منتخب" از طریق لویه‌جرگه و انتخابات سراسری در افغانستان شده است.
در اعلامیه‌ی جرگه قومی پشتون‌های پاکستان در خیبرپشتونخواه آمده است که گرفتن قدرت در افغانستان از طریق زور، غیرقانونی است و یک نظام جمهوری که مطابق با معیارهای جهانی باشد، ایجاد شود.
در این جرگه که روز جمعه در شهر بنو در ایالت خیبر پشتونخواه آغاز و دیروز پایان یافت، زنان نیز حضور داشتند.
کرزی از "مشارکت گسترده" زنان در این نشست و توصیه‌های جرگه برای تامین حقوق زنان در امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ستایش کرده است.
خود کرزی نیز می‌گوید که او و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین در نامه‌ای خواستار برگزاری لویه‌جرگه شده‌اند.
او همچنین می‌گوید که در حال حاضر مشروعیت حکومت در افغانستان از طریق انتخابات و ریفراندوم ممکن نیست و تنها راه‌حل برگزاری لویه‌جرگه است.
طالبان اما تاکنون به این خواسته‌ها پاسخ مثبت نداده‌اند. این گروه در حال حاضر یک حکومت سرپرست در کابل اعلام کرده است که با گذشت هفت ماه تا کنون هیچ کشوری آن‌را به رسمیت نشناخته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала