خواست طالبان از برداشتن تحریم ها؛ کارشناس افغان: بجای گذاشتن شرط باید شروط مردم افغانستان عملی کنند

© Sputnik / Stringer Бывшая крупная база США в Хосте под контролем талибов
Бывшая крупная база США в Хосте под контролем талибов  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2022
عضو شوید
کارشناس سیاسی افغان می گوید که تا زمانیکه طالبان نخواهند قدرت را تقسیم کنند، جامعه جهانی، مردم افغانستان با آنها همکاری نمی کنند.
ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رییس‌الوزرا طالبان روز پنج‌شنبه در یک نشستی زیر نام "کنفرانس ملی سکتور خصوصی" از جامعه جهانی خواسته است تا تحریم‌های اقتصادی بر افغانستان را برداشته و در بهتر شدن اقتصاد این کشور کمک کنند.
در این نشست ملا عبدالغنی برادر تاکید ورزید که در حال حاضر، امنیت سراسری در افغانستان تامین شده است و زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم است.
معاون نخست رییس‌الوزرا در این نشست گفت: "من از همین کنفرانس از جهانیان می‌خواهم که تحریم‌های باقی مانده را برداشته و برای افغان‌ها فرصت این را بدهند تا نقش انسانی شان در رشد اقتصاد افغانستان و جهان ادا سازند."
ویس ناصری، کارشناس سیاسی افغان در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان تاکید داشت که گروه طالبان بجای شرط گذاشتن باید شروط جامعه جهانی، مردم افغانستان و کشورهای منطقه را عملی سازند.
او گفت:

"تا زمانیکه شرایط بین المللی برآورده نشود هیچ گونه تعاملی رسمی با طالبان جامعه جهانی نمی داشته باشد، بجای این که طالبان به جهان شرط بگذارد باید شروط را که جامعه جهانی، مردم افغانستان و کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، که 4 شرط است، عملی کنند".

ویس ناصری - اسپوتنیک افغانستان
ویس ناصری
کارشناس سیاسی افغان
این کارشناس افغان اظهار داشت که در صورت که چهار شرط اساسی توسط گروه طالبان عملی شود، در آن صورت تمام این تحریم ها و تعاملات تغییر می کند و جهان با افغانستان مانند گذشته تعامل می داشته باشد.
آقای ناصری می گوید که طالبان باید چهار شرط اساسی که کشورهای منطقه، جامعه جهانی و مردم افغانستان دارند، باید عملی کنند.
او می افزاید:

شروط به این معنا است که طالبان باید حقوق بشر را رعایت کنند، برای تمام احزاب و جریان سیاسی، شخصیت های ملی و آکادمیک افغانستان زمینه مشارکت در قدرت را بدهند، بجای انحصار قدرت باید به مشارکت و تقسیم قدرت در افغانستان به تفاهم برسند، حقوق زنان فراهم شود، از جمله آموزش و کار.

ویس ناصری - اسپوتنیک افغانستان
ویس ناصری
کارشناس سیاسی افغان
آقای ناصری تاکید دارد که افغانستان زیر حاکمیت طالبان امروز به مرکز ترور و ترویزم مبدل شده است.

از افغانستان هم کشورهای آسیای میانه تهدید می شود و هم کشورهای مانند پاکستان و ایران حتی جهان، در 7 ماه گذشته هیچ دستآوردی طالبان نداشته اند.

ویس ناصری - اسپوتنیک افغانستان
ویس ناصری
کارشناس سیاسی افغان
این در حالی‌ست که چندی پیش در همین حال، سرپرست وزیر امور خارجه، امیر خان متقی گفته است که گفت‌وگو ها با نهاد های جهانی جریان دارند و به زودی این نهاد ها کارهای شان را در افغانستان آغاز خواهند کرد.
قابل ذکر است که کنفرانس ملی سکتور خصوصی در باره ایجاد فرصت‌ها، تعیین اولویت‌ها و چالش‌ها فراراه سکتور خصوصی با حضور مقام‌های بلندپایه طالبان و برخی از سفیران کشور های خارجی روز (پنج‌شنبه) در کابل برگزار شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала