تغییر نام منطقه ازبیک نشین از سوی طالبان در فاریاب جنجالی شد

© Sputnikفاریاب
فاریاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2022
عضو شوید
شماری از ولسوالی المار ولایت فاریاب می گویند، که گروه طالبان نام قرائی را که ازبیکی است به خیبر تغییر داده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، شماری از اهالی ولسوالی المار ولایت فاریاب می‌گویند، که پس از روی کار آمدن گروه طالبان، منطقه‌ی آنان از "قرائی" به "خیبر" تغییر نام یافته‌ است.
آن‌ها می‌گویند، که گروه طالبان با این کار در صدد ایجاد یک ولسوالی جدید، با نام "خیبر" هستند، در حالی‌که نام اصلی این روستا "قرائی" است.
یکی از باشندگان این ولسوالی می‌گوید: "نام این روستا از سال‌ها به‌اینسو قرائی به معنی مقتدر و توانا است که واژه اصیل تُرکی است و تمام اهالی این منطقه اُزبیک تبار اند؛ در حالی‌که خیبر یک واژه تحمیلی است".
فاریاب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2022
دستگیری های گسترده پس از سرکوب اعتراض ازبیک‌ها در فاریاب
یکی دیگر از جوانان منطقه قرائی می‌‌گوید، که آن‌ها با تشکیل ولسوالی جدید هیچ مشکلی ندارند، زیرا ظرفیت‌های لازم موجود است. اما تغییر نام قرائی به خیبر تحمیلی و برای آن‌ها قابل قبول نیست و این کار طالبان را "هویت زدایی فرهنگی" عنوان می‌کند.
بر پایه این گزارش، شماری از باشندگان ولسوالی المار گفته است، که آن‌ها از تغییر نام منطقه رضایت ندارند و می‌گویند که دلیل خاصی جز "بحث قومی" در این کار وجود ندارد. آن‌ها طالبان را یک رژیم خودکامه و انحصارگر خوانده‌اند و از ایستادگی در برابر این تصمیم سخن زدند.
در همین حال، مکتوبی با امضای عبدالولی اتقانی، معاون والی طالبان در فاریاب در اختیار آماج قرار گرفته که به ریاست شهرسازی و اراضی این ولایت فرستاده شده ، در آن پاسخ ارگان‌های محلی طالبان به پیشنهاد ایجاد ولسوالی جدید در فاریاب شرح داده شده است.
در این مکتوب اداره ارگان‌های محلی طالبان به تاریخ اول ماه حوت سال جاری، به پیشنهاد اداره‌ی محلی فاریاب، پاسخ داده و خواستار ارایه‌ی اسناد لازم برای بررسی و طی مراحل اداری ایجاد یک ولسوالی جدید شده است.
در مکتوب از موارد مختلف به‌عنوان اسناد لازم برای بررسی و طی مراحل انقسام اداری یاد شده است. رضایت باشندگان منطقه مبنی بر ایجاد قریه و ولسوالی جدید، نقشه یا کروکی، مشخصات طبیعی و جغرافیایی، فاصله تا مرکز ولایت، مساحت، جمعیت و موضوعات این‌چنینی دیگر در آن ذکر شده است.
با این حال، اداره محلی طالبان هیئتی را با ترکیب نمایندگان مقام ولایت، ریاست شهرسازی و اراضی، فواید عامه، احصاییه و معلومات، ولسوال المار و دو نفر از متنفذان روستای قرائی که طالبان از آن به‌نام خیبر یاد کرده‌اند، مقرر کرده تا به ساحه رفته و موارد لازم را بررسی و گزارش آن را به جلسه‌ی اداری ولایت ارایه کنند.
این بار نخست نیست که مردم از آنچه که هویت‌زدایی طالبان می‌گویند، شکایت دارند. پیش ازین نیز از پروان، بلخ و کابل نیز شکایت هایی به آماج رسیده که طالبان بارها بدون کدام نیاز به تغییر زبان در موضوعات اداری و تحصیلی تلاش کرده‌اند.
گروه طالبان تاکنون دیدگاه شان را در این باره بیان نکرده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала