طالبان توافقنامه قطر یک دستاورد و پیروزی بزرگ است

© @https://twitter.com  سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ ملا خیرالله خیرخواه
  سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ ملا خیرالله خیرخواه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2022
عضو شوید
مقام طالبان، توافقنامه انتقادبرانگیز این گروه با آمریکا موسوم به توافقنامه قطر را دستاورد و پیروزی بزرگ توصیف کرد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رادیو دری" نظامیان آمریکایی بیست سال افغانستان را اشغال کردند و سپس از کشوری با زیرساخت های نابود شده و فقیر که بدون کمک خارجی قادر به ادامه حیات نیست، خارج شدند.
آمریکا به دلیل خروج شتابزده و بدون برنامه از افغانستان متهم شده، مورد انتقاد قرار دارند و بسیاری از منتقدان افغان و غیرافغان، واشنگتن را عامل فقر کنونی حاکم بر این کشور معرفی می کنند.
با این همه، ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات دولت موقت طالبان از مذاکرات طرف های افغان و آمریکا موسوم به مذاکرات قطر که به عقد توافقنامه ای با همین نام (توافقنامه قطر) منتهی شد، تمجید می کند.
وی در آستانه دومین سالگرد توافق آمریکا و طالبان، در پیامی ویدئویی گفت، توافقنامه دوحه یک دست‌آورد و یک پیروزی بزرگ برای مردم افغانستان است.
این اظهارات در حالی مطرح می شوند که طالبان به دلیل بلوکه کردن دارایی های افغانستان و سپس مصادره آن با بحران شدید اقتصادی روبروست و افغان ها اصلی ترین قربانیان این اقدام واشنگتن هستند.
توافقنامه قطر 29 فبروری 2020 /10 حوت 1398 پس از حدود یک سال و نیم مذاکره ایالات متحده با طالبان منعقد شد.
در این توافقنامه آمریکا متعهد شد تا تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند و در مقابل طالبان نیز متعهد شد تا ضمن قطع روابط با القاعده اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش را ندهد. اما با ورود نیروهای طالبان به کابل در 15 آگست 2021 ، نیروهای ارتش آمریکا زودتر از زمان تعیین شده از افغانستان خارج شدند.
اظهارات این مقام طالبان در حالی مطرح می شود که بسیاری از ناظران، وضعیت کنونی افغانستان و جنگ در اوکراین را نتیجه اعتماد به غرب به ویژه آمریکا توصیف می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала