طالبان در دوسالگی توافق‌نامه قطر: آمریکا می‌خواست چندین پایگاه نظامی را در افغانستان نگهدارد

© Photoشکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند
شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2022
عضو شوید
یک عضو رهبری طالبان می‌گوید ایالات متحده قصد داشت چندین پایگاه نظامی خود را در افغانستان نگهدارد که با مخالفتما مواجه شد.
به گزارش اسپوتنیک، شهاب الدین دلاور یک تن از اعضای رهبری جنبش طالبان (ممنوع در روسیه) اعلام کرد پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ایالات متحده می خواست چندین پایگاه نظامی خود در نگهدارد
دلاور که به مناسبت دومین سالگرد توافق دوحه بین طالبان و ایالات متحده صحبت می کرد به آریانا نیوزگفت: ایالات متحده بر حفظ چندین پایگاه [نظامی] خود در افغانستان اصرار داشت.
وی خاطرنشان کرد که "واشنگتن با توجیه این پیشنهاد خود، "در مورد تجزیه قریب الوقوع کشور و تبدیل شدن آن به سوریه جدید هشدار داد".
  سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ ملا خیرالله خیرخواه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2022
طالبان توافقنامه قطر یک دستاورد و پیروزی بزرگ است
با این حال، دلاور افزود، هیئت طالبان (در مذاکرات دوحه) "از موضع و خواسته های خود عقب نشینی نکرد." به گفته نماینده طالبان، "شکست ایالات متحده [در افغانستان] دقیقاً با توافقی که در پایتخت قطر انجام شد آغاز شد".
توافقنامه قطر 29 فبروری 2020 /10 حوت 1398 پس از حدود یک سال و نیم مذاکره ایالات متحده با طالبان منعقد شد.
به اساس این توافق‌نامه آمریکا متعهد به خروج سربازانش از افغانستان تا اول ماه می 2021 شده بود و طالبان نیز متعهد به قطع رابطه با شبکه‌های تروریستی ازجمله القاعده شد.

بخشی از توافقنامه صلح رهایی 5000 زندانی طالبان توسط دولت پیشین و آغاز گفت‌وگوهای دولت با گروه طالبان تا سه ماه بعد از امضای توافق‌نامه صلح بود.

گفتگو‌های صلح میان دولت پیشین افغانستان و طالبان نتیجه نداد و حدود شش ماه قبل حکومت پیشین سقوط و طالبان دوباره به افغانستان تسلط یافتند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала