قطر: در فراهم کردن گاز اروپا هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین روسیه شود

© AP Photo / Dmitry LovetskyCтроительство газопровода "Северный поток"
Cтроительство газопровода Северный поток  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2022
عضو شوید
وزیر انرژی قطر ضمن اشاره حجم بالای صادرات گاز روسیه به اروپا گفت، در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند به جای مسکو این میزان گاز طبیعی مایع را برای اروپا تامین کند.
به گزارش اسپوتنیک، سعد الکعبی وزیر انرژی دولت قطر در نشست خبری پس از نشست امروز مجمع دولت‌های صادرکننده گاز در دوحه اذعان کرد که هیچ کشوری در زمان فعلی نمی‌تواند حجم گاز صادراتی روسیه به اروپا را تامین کند.
او در این نشست خبری گفته است: به طور کلی وقتی از وضعیت اوکراین یا اروپا صحبت می‌کنیم، خیلی‌ها به این که آیا گاز قطر می‌تواند جایگزین گاز روسیه شود یا خیر، تردید دارند. در حال حاضر بین ۳۰ الی ۴۰ درصد صادرات گاز به اروپا از روسیه انجام می‌شود؛ من فکر می‌کنم که تامین این میزان گاز برای هیچ کشوری امکان‌پذیر نباشد.
سعد الکعبی ادامه داد: متاسفانه ما قطری‌ها نیز هم‌اکنون این میزان از گاز طبیعی مایع را در اختیار نداریم، چرا که این حجم بالا در بلند به دست می‌آید؛ بنابراین یافتن جایگزینی برای گاز صادراتی روسیه به اروپا [اکنون] امکان‌پذیر نیست.
Прокладка труб Северного потока-2 в водах Швеции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2022
وزیر خارجه آلمان: نورد استریم 2 بسته شد
پیش‌تر وزیر قطری اعلام کرده بود، که کشورهای تولیدکننده گاز با اعمال تحریم‌ اقتصادی علیه هیچ یک از اعضای مجمع، خارج از چارچوب اصول سازمان ملل متحد موافقت نمی‌کنند.
پیش از این نیز کمیسیون انرژی اروپا بر ضرورت عدم اعتماد به واردات انرژی به کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرده بود. این کمیسیون اعلام کرد در صورتی که روسیه بخواهد روی صادراتش به اروپا محدودیت‌های کلی و یا جزئی ایجاد کند، اروپا سناریوهای مختلفی را برای تامین گاز خود پی‌گیری خواهد کرد.
این ترس‌ها و نگرانی‌های غربی در حالی رو به افزایش است که "ولادیمر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرده است مسکو تامین مداوم گاز از جمله گاز طبیعی مایع را به بازارهای جهانی ادامه می‌دهد.
امروز نیز دوحه، میزبان ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز با شعار "گاز طبیعی؛ ترسیم آینده انرژی" بود. در این نشست مقامات و نمایندگان تمام اعضای رسمی و ناظر این مجمع، از جمله ایران و روسیه حضور داشتند.
در همین حال، وزیر امور خارجه آلمان هم از تعلیق خط لوله گاز نورد استریم 2 خبر داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала