طالبان: سیرت و صورت استادان و دانشجویان مطابق شریعت اسلامی باشد

© @afmoheسفر سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان به پاکستان
سفر سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان به پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2022
عضو شوید
با آغاز دروس حضوری دانشگاه‌‌های دولتی در شماری از ولایات، وزارت تحصیلات عالی دستورهای جدید‌ در مورد نحوه پوشش و حضور استادان و دانشجویان صادر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ۸صبح، بربنیاد طرح جدید وزارت تحصیلات عالی، استادان، کارمندان اداری و دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی به پوشیدن لباس ملی مکلف شده‌اند. هرچند در این طرح مشخص نشده است که لباس ملی همان لباس پیراهن و تنبان است یا خیر.
در این طرح هم‌چنان ذکر شده است که کارمندان اداری و دانشجویان، سیرت و صورت‌شان را باید با شریعت ‌اسلامی برابر کنند. در این طرح در رابطه به چگونه‌گی سیرت و صورت اسلامی نیز جزییات داده نشده است.
وضع قیود تازه وزارت تحصیلات عالی، واکنش تند برخی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها را برانگیخته است.
یعقوب یسنا، نویسنده و استاد پیشین دانشگاه البیرونی، در واکنش به طرح جدید وزارت تحصیلات عالی گفت که این طرح، سلب آزادی فردی و اعمال فشار بر استادان و دانشجویان است.
وی هدف از این اقدام وزارت تحصیلات عالی را متقاعد ساختن استادان فعلی به فرار و گماشتن افراد مورد نظر حکومت کنونی دانست.
وی افزود: وقتی به لباس استادان و دانشجویان دانشگاه گیر می‌دهند، این کار سلب آزادی حق خصوصی یک استاد دانشگاه و دانشجویان است. امروز لباس ملی می‌گویند، فردا لنگی و ریش را اضافه می‌کنند. طالبان با چنین فشارهای سازمان‌دهی‌ شده می‌خواهند استادان را وادار به فرار کنند تا افراد مورد نظر خود را در دانشگاه‌ها مقرر کنند.
در همین حال در لایحه جدید وزارت تحصیلات عالی، به خبرنگاران و رسانه‌ها نیز قیود وضع شده است. بربنیاد این طرح، هیچ خبرنگاری حق تصویر‌برداری از محوطه دانشگاه‌ها و مصاحبه با استادان و کارمندان اداری دانشگاه‌های دولتی را ندارد.
Члены движения Талибан стоят на холме Вазир Акбар Хан в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.02.2022
استاده دانشگاه کابل: افراد مسلح با کارت های شناسی از طالبان خانمم و دخترم را شدیدا لت و کوب کردند
یعقوب یسنا در واکنش به وضع محدودیت‌ها به مسوولان و کارمندان دانشگاه‌ها در مورد صحبت با رسانه‌ها و خبرنگاران گفت: "این مورد اعمال فشار بر نهاد دانشگاه است؛ زیرا حکومت کنونی می‌خواهد هرچه دل آن‌ها خواست در دانشگاه انجام دهند. فردا اگر استادی را اخراج کردند و… به رسانه‌ها می‌گویند این خبر مربوط دانشگاه‌ها است، حق ندارید اطلاع‌رسانی کنید."
با این حال، برخی از دانشجویان وضع محدودیت‌های تازه به دانشجویان را قابل قبول نمی‌دانند و می گویند که پوشیدن لباس‌های رسمی، توهین به رسم و عنعنات افغانستان نیست، بل نشان‌دهنده پذیرش فرهنگ‌های مختلف به هدف برقراری ارتباط خوب است. وی از حکومت سرپرست خواست که دست‌کم زمینه را برای فراگیری علم و دانش تنگ نسازد.
براساس این طرح، وزارت تحصیلات عالی تصمیم دارد زنان بیشتری را برای تدریس در دانشگاه‌های دولتی جذب کند؛ زیرا به گفته این وزارت، تنها ۱۰ درصد استادان دانشگاه‌های دولتی زن هستند.
شایان ذکر است که در حال حاضر دانشگاه‌های دولتی تنها در مناطق گرمسیر به ‌روی دانشجویان باز است. قرار است دانشگاه‌های دولتی در مناطق سردسیر نیز به تاریخ هفتم حوت آغاز شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала