پیوند مستقیم فقر و بیکاری با افزایش جرایم جنایی در افغانستان

© Sputnik / Zakarya Safariازدحام و ترافیک سنگین هر روزه‌ی کابل
ازدحام و ترافیک سنگین هر روزه‌ی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2022
عضو شوید
افزایش فقر و بیکاری در افغانستان موجب شده است تا جرایم جنایی، آدم ربایی و دزدی های مسلحانه در این کشور بویژه در شهرهای بزرگ چند برابر شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مردم افغانستان بویژه کابل پایتخت این کشور از افزایش بی پیشینه جرایم جنایی از جمله دزدی های مسلحانه و آدم ربایی شکایت دارند که به نظر می رسد این روند با فقر و بیکاری پیوند مستقیم دارد.
"احمد فواد پیرزاد" پزشک شناخته شده در کابل و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کابل دو هفته پیش از محل کار خود در منطقه "کارته چهار" شهر کابل توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شد و دولت طالبان اکنون اعلام کرده است که وی دیروز از چنگ آدم ربایان آزاد شده است.
Боец Талибана* с винтовкой в парке развлечений в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.12.2021
کاهش بی سابقه تولید ناخالص و افزایش میزان بیکاری در افغانستان
ربوده شدن فواد پیرزاد تنها نمونه ای از آدم ربایی بویژه از بین پزشکان در شهرهای مختلف این کشور است و دیروز نیز یک پزشک در منطقه "کارته سه" شهر کابل با شلیک افراد نیروهای طالبان جان خود را از دست داد اما دلیل شلیک افراد طالبان به خودرو این پزشک هنوز مشخص نشده است.
"حسین محمدی" یکی از ساکنان "دشت برچی" در غرب کابل در این خصوص گفت، که آنها نمی توانند پس از نماز مغرب از خانه های خود بیرون بروند و اگر ضرورتی برای خارج شدن از منزل احساس شود، آنها مجبور می شوند تیلیفون همراه و پول خود را در خانه بگذارند.
وی می افزاید، که در هر کوچه و پس کوچه ای افرادی با سلاح‌های سرد و گرم از جمله هفت تیر، تیلیفون همراه، پول و اشیای با ارزش مردم را سرقت می کنند.
محمدی علت اصلی افزایش این قبیل جرایم جنایی و سرقت در پایتخت را بیکاری و فقر خواند و گفت: اکنون ۸۰ درصد مردم پس از سقوط دولت سابق شغل‌های خود را از دست داده اند.
وی می گوید، که خودش که در سال های گذشته به کار ساختمانی مشغول بود، اکنون چهار ماه می شود بیکار شده و کارهای عمرانی و ساخت و ساز در این کشور متوقف شده است.
به گفته محمدی، طی ماه های اخیر هزاران مامور دولتی، اعضای سابق ارتش و پولیس بطور کامل شغل‌های خود را از دست داده اند و دلیل افزایش سرقت های مسلحانه و جرایم جنایی نیز با بیکاری و فقر رابطه مستقیم دارد.
"خادم حسین صمدی" یکی از ساکنان منطقه "جعفرآباد" در غرب شهر کابل می گوید که چند روز پیش افراد مسلح وارد یک ساختمان چهار طبقه در این شهر شده و دروازه ساختمان را از پشت بستند و تمام وسایل با ارزش تمام این ساختمان را که حدوت ۸ واحد بود با خود بردند.
مهاجرین افغان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2021
برنامه اشتغال زایی دولت؛ روزنه امید برای کاهش سطح بیکاری و فقر
صمدی می افزاید: افراد طالبان هنوز شناخت خوبی از این منطقه ندارند، از اینرو چنانچه هنگام سرقت و بروز جرایم دیگر با آنها تماس گرفته شود، خود را سریع به محل حادثه نمی رسانند و گشت زنی آنها برای تأمین امنیت نیز بسیار ناچیز است.
این در حالی است که برنامه غذایی سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی که دیروز شنبه در رسانه های افغانستان از جمله در "آرزو نیوز" منتنشر شد اعلام کرد که هنوز ۹۵ درصد مردم افغانستان غذایی کافی ندارند.
"دیوید بیزلی" با اعلام اینکه حدود ۲۳ میلیون نفوس افغانستان با گرسنگی مواجه هستند گفت که از هر ۱۰ خانواده افغانستانی در این مدت ۸ خانواده درآمد خود را از دست داده اند.
گرسنگی مردم افغانستان در حالی رو به افزایش است که رئیس جمهوری آمریکا در تصمیمی قصد دارد ۷ میلیارد دالر از دارایی های مردم این کشور را به نفع قربانیان ۱۱ سپتامبر مصادره کند.
این تصمیم آمریکا با واکنش گسترده در داخل افغانستان مواجه شده که طی هفته گذشته در کنار سیاستمداران و فعالان مدنی، استادان دانشگاه، بازرگانان، صرافان، اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری، زنان و مردم این کشور در شهرهای مختلف تجمعات اعتراضی برگزار کرده و خواهان لغو این تصمیم شده اند.
اکنون مردم کابل پایتخت افغانستان از دولت طالبان می خواهند که از هر طریق ممکن جلوی افزایش بی رویه جرایم جنایی را بگیرند و خواستار ایجاد شغل برای مردم هستند تا نمودار جرایم از این طریق در افغانستان کاهش یابد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала