ترسناک‌ترین "موج قاتل" در جهان ثبت شد

CC0 / Pixabay / Волна цунами
Волна цунами - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2022
عضو شوید
امواج قاتل یا موج نهم امواجی هستند که به طور ناگهانی پدید می آیند و خطری جدی برای کشتی ها ایجاد می کنند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نیواطلس، تیمی از دانشمندان تایید کرده اند بلندترین موج جهان را که بلندی آن برابر برابر به یک ساختمان 4 طبقه است، در سواحل کانادا ثبت کرده اند. آنها می‌گویند که این افراطی ترین موج نهم یا "موج قاتل" است که تا کنون دیده شده است.
امواج قاتل یا موج نهم امواجی هستند که به طور ناگهانی در بین هم نوعان خود پدید می آیند و خطری جدی برای کشتی ها ایجاد می کنند.
سونامی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2021
چرا آب بحر قبل از سونامی عقب نشینی می کند
موج عظیم عموماً در وسط دریا و دور از ساحل شکل می‌گیرد و ارتفاع آن 80 تا 100 پا است. دریانوردان در ابتدا منشا این موج را هیولای دریایی می‌دانستند و داستان هیولاهای دریایی از این دوره آغاز شد.
یوهانس گمریچ از دانشگاه ویکتوریا در کانادا می گوید: "ارتفاع این موج غول پیکر 17.6 متر است، در حالی که امواج اطراف آن تنها 6 متر بودند. و این به احتمال زیاد شدیدترین موج قاتل است که که احتما پدید آمدن آن در هر 1300 سال است.
ظهور موج نهم در سواحل جزیره ونکوور در نوامبر 2020 ثبت شد، اما اکنون دانشمندان در نتیجه یک مطالعه جدید، داده های اندازه گیری دقیق این موج ارائه کرده اند.
امواج قاتل بسیار غیر قابل پیش بینی و ارتفاع آن دو برابر بیش تر از امواج اطراف آن است. موج عَظیم یکی از پدیده‌های جغرافیایی و شبیه به سونامی است اما بامنشا متفاوت آنها، بر خلاف سونامی، به دلیل زلزله رخ نمی دهند، بلکه تحت تأثیر جریان های قوی، باد یا طوفان، زمانی که امواج منفرد در یک دیوار غول پیکر آب ادغام می شوند، پدید می‌آیند.
تا سال 1980 هیچ سند یا مدرک معتبری در این مورد وجود نداشت تا اینکه دریانوردی مدرکی از این حادثه تهیه کرد و اما معتبرترین سند و مدرک موجود درباره این پدیده، مربوط به اوایل دهه 90 میلادی است. هنگامی که کمک کاپیتان یک کشتی نفت کش برای بازدید به روی عرشه رفته بود، توانست اولین تصویر را از یک موج عظیم ضبط کند و این سرآغازی بود برای شناخت بیشتر این موج.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала