دبیرکل سازمان ملل: افغانستان را رها نمی کنیم

© AFP 2023 / Kena BetancurПортугальский политик Антониу Гутерриш
Португальский политик Антониу Гутерриш - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2022
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل می گوید که ما نمی‌توانیم مردم افغانستان را رها کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، در جلسه توجیهی خود در شورای امنیت این سازمان گفت: "ما نمی‌توانیم مردم افغانستان را رها کنیم."
وی افزودع است که با وجود اینکه شش ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می گذرد، اما این کشور همچنان در شرایط بحرانی قرار دارد.
دبیرکل سازمان ملل همچنین به پانزده عضو شورا یادآوری کرد که به خاطر مردم و امنیت جهانی افغانستان را رها نکنند.
گوترش از جامعه جهانی و شورای امنیت خواست تا منابع را فراهم کنند و در کنار یکدیگر برای جلوگیری از خسارات آتی به افغانستان رو به وخامت کار کنند.
وی همچنین اقدامات روشنی را برای طالبان تشریح کرد و به آنها دستور داد که فورا فرصت و امنیت را برای همه افغان‌ها گسترش دهند، حقوق بشر را به رسمیت بشناسند و به طور فعال تعهد خود را برای مشارکت در جامعه بین‌المللی نشان دهند.
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: "پنجره برای اعتمادسازی باز است. اما این اعتماد باید جلب شود."
 آنتونیو گوترش حمله تروریستی قندور را محکوم کرد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2021
آنتونیو گوترش حمله تروریستی قندور را محکوم کرد
در همین حال گوترش گفت که با فروپاشی اقتصاد افغانستان همراه با زمستان یخبندان آن، تعداد زیادی از مردم این کشور با ناامنی غذایی و فقر روبرو هستند، تا جایی که خانواده ها فرزندان خردسال خود را در ازای دریافت غذای ضروری می فروشند.
از سوی هم وضعیت زنان و دختران نیز همچنان بدتر می شود، زیرا آنها بار دیگر از دسترسی به آموزش و مشارکت در نیروی کار محدود شده اند.
دبیرکل به شورا یادآوری کرد که باید اساسا اقتصاد افغانستان را از طریق تلاش‌هایی از جمله آزاد کردن ذخایر ارزی مسدود شده و پیگیری پروژه‌های تزریق نقدینگی دوباره به حرکت انداخت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала