اولین مورد مثبت پولیو در سال نو میلادی در افغانستان ثبت شد

© Photo / ریاست صحت عامه ولایت هراتواکسین پولیو
واکسین پولیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2022
عضو شوید
مرکز عملیاتی محو پولیو در افغانستان از ثبت نخستین مورد از ابتلا به پولیو در افغانستان در سال جدید میلادی خبر داده اند.
به گزارش اسپوتنیک، مقام‌های صحی کشور از ثبت یک واقعه مثبت بیماری پولیو یا فلج کودکان در ولسوالی دیله ولایت پکتیکا خبر داده‌اند. این نخستین مورد از ابتلا به پولیو در افغانستان در سال جدید میلادی است.
نیک ولی‌شاه مؤمن؛ رییس مرکز عملیاتی محو پولیو در افغانستان به رسانه‌ها گفته‌است که اولین مبتلا به پولیو در سال ۲۰۲۲ دختری دو ساله از ولسوالی دیله ولایت پکتیکا است که به نوع اول ویروس فلج کودکان مبتلا شده‌است.
به گفته وی، نوع ساختار ژنتیکی ویروس تثبیت‌ شده و شبیه به ویروسی است که در شهر کویته پاکستان در گردش بود.
مؤمن افزوده که اکنون تیم‌های واکسیناسیون از وزارت صحت عامه، سازمان جهانی صحت و یونیسف به این منطقه سفر کرده‌اند تا در کمپاین‌های واکنشی برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر ویروس پولیو دست به کار شوند.
این‌ در حالی است که سال گذشته چهار مورد فلج کودکان در افغانستان به ثبت رسیده‌بود که سه مورد آن در ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز و یک مورد دیگر در ولسوالی اندر ولایت غزنی بود.
طالبان در گذشته در مناطق تحت کنترل خود، اجازه واکسیناسیون کودکان در برابر پولیو را نمی‌دادند؛ اما پس از رسیدن به قدرت، اعلام کرده‌اند که با سازمان‌های جهانی در مبارزه با این ویروس، همکاری می‌کنند. سازمان جهانی صحت می‌گوید این فرصتی بی‌نظیر برای برچیدن پولیو در افغانستان است.
افغانستان و پاکستان از معدود کشورهایی هستند که هنوز بیماری پولیو در آن ریشه‌کن نشده‌است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала