Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

سال‌روز نقطۀ عطف تاریخ یونایتد؛ 64 سال از فاجعۀ مونیخ گذشت

© REUTERS / JASON CAIRNDUFFA Manchester United fan holds their Manchester United logo necklace outside Old Trafford as twelve of Europe's top football clubs launch a breakaway Super League - Manchester, Britain - April 19, 2021
A Manchester United fan holds their Manchester United logo necklace outside Old Trafford as twelve of Europe's top football clubs launch a breakaway Super League - Manchester, Britain - April 19, 2021 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2022
عضو شوید
امروز سالگرد سانحه هوایی بازیکنان منچستریونایتد در مونیخ است.
به گزارش اسپوتنیک، ششم فبروری روزی‌ست که باعث شکل گیری ماهیت و هویت منچستر شده، ماهیتی که با برخواستن دوباره از خاکسترهای آتشِ شکست و افول عجین شده؛ روزی که باعث شده منچستر یونایتد تا ابد از سایر باشگاها متمایز شود.
پرواز شماره 609 هواپیمای شرکت بریتیش یوروپین ایرویز در سومین تلاش خود برای پرواز از فرودگاه پوشیده از برف و گل و لای شهر مونیخ آلمان غربی سقوط کرد.
این هواپیما حامل بازیکنان و مربیان باشگاه فوتبال منچستر یونایتد، هواداران این تیم و تعدای خبرنگار بود.
20 نفر از 44 سرنشین هواپیما، موقع سقوط جان باختند. بقیه سرنشینان که به شدت آسیب دیده و بیهوش شده بودند، به یکی از بیمارستان‌های شهر مونیخ منتقل شدند.
سه نفر نیز در بیمارستان جان باختند که در نتیجه مجموع جان باختگان این حادثه 23 رسید و 21 نفر نیز جان سالم به در بردند.
تیم فوتبال منچستر یونایتد، بعد از بازی با تیم ستاره سرخ بلگراد در چارچوب لیگ قهرمانان از شهر بلگراد به خانه برمی‌گشت.
هواپیما می‌بایست برای سوخت‌گیری در مونیخ توقف می‌کرد. بعد از سوخت‌گیری، خلبانان هواپیما، کاپیتان جیمز تِین و کنت رایمنت، دو بار تلاش کردند تا هواپیما را بلند کنند، اما تلاش بی‌نتیجه بود.
کاپیتان تین به خاطر آن که از برنامه عقب نمانند، درخواست اسکان مسافران و خدمه در شهر مونیخ به مدت یک شب را رد کرد. آن‌ها برای بار سوم تلاش کردند تا پرواز کنند.
در آن موقع برف شروع به باریدن کرده بود و انتهای باند از برف و گل و لای پوشیده و بسیار لغزنده شده بود. زمانی که هواپیما به انتهای باند رسید، سرعتش را از دست داد و برخاستن غیرممکن شد. هواپیما با حصارهای پشت فرودگاه برخورد کرد و به دنبال آن بال‌های هواپیما به خانه‌ای برخورد کرد و از هواپیما جدا شد.
کاپیتان تین از ترس انفجار هواپیما، بازماندگان را تا حد ممکن از هواپیما دور کرد. با این حال، هری گرگ دروازه‌بان تیم منچستر یونایتد، در بین لاشهٔ هواپیما جا ماند، ولی در نهایت جان سالم به در برد.
بعد از تحقیقات، مقامات فرودگاه مونیخ، کاپیتان تین را به این خاطر که یخ‌های بال هواپیما را نزدوده بود، مقصر این حادثه معرفی کردند. اما بعداً اعلام شد که علت اصلی حادثه لغزندگی باند بوده‌است که باعث شده هواپیما به سرعت لازم برای پرواز دست نیابد.
قبل از این حادثه، منچستر یونایتد تلاش می‌کرد تا به نخستین تیمی تبدیل شود که در لیگ برتر انگلیس سه بار پشت سر قهرمان می‌شود. آن‌ها با 6 امتیاز کم‌تر از ولورهمپتون در رتبه دوم بودند. هم‌چنین در بازی‌های اروپایی به نیمه نهایی راه پیدا کرده بودند.
به همین دلیل است که یکی از شعارهای اصلی باشگاه این‌است که "هرگز نخواهیم مرد چون ما منچستریم."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала