تحریم اکانت اسپوتنیک عربی؛ فیسبوک بازهم آزادی بیان را سرکوب کرد

© AP Photo / dapd, Joerg KochЛоготип социальной сети Facebook
Логотип социальной сети Facebook - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.01.2022
عضو شوید
شبکه اجتماعی فیسبوک بار دیگر در اقدامی مغایر با اصول ادعایی خود بدون هیچ دلیل و بدون هر‌گونه هشدار قبلی،امکان گذاشتن پست های جدید را برای اکانت اسپوتنیک عربی را غیرفعال کرد.
ناظران بین‌المللی می‌گویند که ممنوعیت فیس‌بوک اسپوتنیک عربی خلاف تمام اصوص و مقررات آزادی بیان است که نشان می‌دهد این پلتفرم رسانه اجتماعی 17 ساله چقدر سمی شده است. آنان می‌گویند "آزادی بیان اساسا برای کاربران فیس بوک وجود ندارد"
صمیم فروغ فیضی؛ خبرنگار در کابل و سخنگوی نهاد رسانه یی افغانستان می‌گوید: هیچ رسانه‌ای همگون "جمعی" خلاف اصول و معیار های پذیرفته شده از سوی جامعه جهانی به پیش نمی‌رود.

تحریم و یا سانسور رسانه ها چه در فضای باز و چه در شبکه های اجتماعی خلاف تمام موازین و اصول رسانه هاست و هرگونه تحریم و مسدود سازی آن به معنای نقض آزادی بیان است.

طارق عظیم، روزنامه نگار شبکه خبری افغانستان اینترنشنال در صحبت با اسپوتنیک گفت، متاسفانه فیسبوک این اواخر قوانین بسیار سختگتیرانه‌‌تری را وضع کرده و استفاده از واژه های مثل "طالب، امارت، تروریست و برخی واژه های دیگر" را ممنوع ساخته که این امر باعث می‌گردد که پیام برای شمار زیادی از مخاطبان نرسد.

او می‌گوید: من به عنوان خبرنگار بارها با این چالش مواجه شده و حتا گاهی وادار شده ام که شیوه‌ی نوشتار برخی واژه ها مثلا طالب را تغییر بدهم و واژه ها را با حروف دیگری یا با اضافه نمودن نقطه بنویسم

آقای عظیم در ادامه افزود: مسدود ساختن اسپوتنیک عربی نیز از جمله قوانین سختگیرانه فیسبوک است و در خصوص روسیه من فکر می‌کنم که این قوانین حتا سخت‌تر هم شده است، بنابراین فیسبوک تلاش دارد از هر شیوه‌ای که باشد به روسیه آسیب برساند و مسدود ساختن و بلاک شدن صفحات اسپوتنیک نیز که احتمال دارد یک ماه را دربرگیرد شامل پالیسی سختگیرانه فیسبوک است.

او می‌گوید امیدوار است که شرکت فیسبوک اقلا یک راهکار و تشخیص را درنظر داشته باشند تا کاربران معمولی و نهاد ها و آژانس های را که از طریق سایت های اجتماعی فعالیت دارند تفکیک بتواند و سهولت های را در دسترس آژانس های خبری قرار دهد.

شفیع کریمی خبرنگار آزاد می‌گوید: پالیسی تازه‌ی را که فیسبوک در قبال مسدود ساختن اکونت ها و صفحات خبری در پیش گرفته نشان می‌دهد که فیسبوک در فکر سرکوب آزادی بیان است.

وی می‌گوید تحریم صفحاتی که مربوط به خبرنگاران و یا برخی آژانس های خبری که اخبار مرتبط با جهان و افغانستان را پوشش دهند و به ویژه پوشش خبری نقض حقوق بشر توسط طالبان و نشر گزارشات درمورد اعمالی که طالبان در افغانستان انجام می‌دهند باعث می‌شوند تا صدای آزادی بیان خفه شود

آقای کریمی گفت، به نظر من اگر فیسبوک به چنین سخت‌گیری ها در برابر صفحات خبری ادامه دهد، این امر بیانگر همصدایی و هم‌سویی فیسبوک با طالبان خواهد بود. چنانچه همانطوری که طالبان تمایل ندارند تا صدای آزادی بیان بلند باشد به همین ترتیب مسدود ساختن صفحات از سوی فیسبوک نیز نقض آزادی بیان و همسویی با طالبان و سرکوب رسانه ها تلقی خواهد شد.
صفحه اسپوتنیک عربی برای اولین بار نیست که در چینی شرایطی قرار گرفته است: پیش از این، چنین شرایطی به ویدئویی درباره زندگی قاسم سلیمانی که توسط نیروی هوایی امریکایی کشته شد، پس از انتشار در جنوری 2020 در فیس بوک منتشر شد که این شبکه اجتماعی این ویدئو را نیز در زمره این محدودیت ها قرار داد.
قابل ذکر است که بخش عربی سایت خبرگزاری بین المللی اسپوتنیک، حدود 14 میلیون بازدیدکننده در ماه دارد، روزانه این شمار به 296 هزار نفر می‌رسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала