Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

سیر تا پیاز ورزش جهان در 2021؛ از فوتبال تا بوکس..

© REUTERS / Albert Gea Лионель Месси во время пресс-конференции
Лионель Месси во время пресс-конференции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2021
عضو شوید
در این گزارش به مرور مهم ترین رویدادهای ورزش جهان در سال 2021 میپردازیم.
به گزارش اسپوتنیک، در سال 2021 بزرگ ترین رویدادهای ورزشی برگزار شد که مهم ترین آن، برگزاری جام ملت های اروپا و رقابت های المپیک بود که به دلیل کرونا با یک سال تاخیر برگزار شد.
برگزاری رقابت های جام ملت های اروپا با میزبانی مشترک چند کشور، رقابت های المپیک و پارالمپیک را میتوان از بزرگ ترین و مهم رویدادهای ورزشی در سال 2021 دانست.
رقابت‌های تنیس آزاد آسترالیا
رقابت‌های تنیس آزاد آسترالیا، یکی از مهم‌ترین رقابت‌های ورزشی در رشتۀ تنیس بود که در سال 2021 و از تاریخ 8 فبروری الی 21 فبروری، پس از یک سال تعطیل به دلیل ویروس کرونا، برگزار شد و ستاره‌های این رشته در بخش مردان و زنان به عنوان قهرمانی دست یافتند.
در بخش انفرادی مردان، نواک جوکوویچ مرد اول تنیس جهان با شکست دنیل مدودف روس برای نهمین بار به مقام قهرمانی اوپن استرالیا دست یافت. این سومین قهرمانی متوالی جوکوویچ در نخستین گرند اسلم سال و هژدهمین گرند اسلم دوران حرفه‌ای او بود.
در رده انفرادی زنان نیز، نائومی اوساکای جاپانی با پیروزی مقابل جنیفر بریدی آمریکایی برای دومین‌بار فاتح رقابت‌ها شد. اوساکا که در دور چهارم مقابل گاربینیه موگوروسا فاصله چندانی با حذف نداشت و دو بار حریف اسپانیایی را در کسب امتیاز نهایی ناکام گذاشت، با قهرمانی در اوپن استرالیا به چهارمین گرند اسلم خود رسید.
قهرمانی ویارئال در لیگ اروپا با شکست منچستریونایتد
فینال لیگ اروپا در ابتدا قرار بود در ورزشگاه اختصاصی تیم سویا اسپانیا برگزار شود، اما به دلیل همه‌گیری کرونا، این میزبانی به استادیوم گدانسک پولند رسید.
در نهایت هم تیم فوتبال ویارئال اسپانیا با شکست منچستریونایتد در ضربات پنالتی به مقام قهرمانی دست یافت.
این مسابقه در ۱۲۰ دقیقه با نتیجه ۱ بر ۱ به پایان رسید. در ضربات پنالتی، ویارئال با نتیجه ۱۱ بر ۱۰ منچستر یونایتد را شکست داد و برای اولین بار با هدایت اونای امری به قهرمانی لیگ اروپا رسید.
رکورد شکنی امری در قهرمانی لیگ اروپا
این چهارمین قهرمانی اونای امری بعنوان مربی در رقابت های لیگ اروپا بود، او قبلا نیز در طی سال های 2014، 2015 و 2016 سه بار متوالی با سویا قهرمان این مسابقات شده بود. اما وی اینبار با دیگر تیم اسپانیایی یعنی ویارئال این جام را روی سر برد تا نشان دهد، متخصص قهرمانی در این رقابت ها است.
قهرمانی بارسا در لیگ قهرمانان زنان اروپا
لیگ قهرمانان زنان یوفا 2020–21 بیستمین دوره مسابقات قهرمانی فوتبال باشگاهی زنان اروپا بود که توسط یوفا برگزار شد و دوازدهمین دوره از زمان تغییر نام به لیگ قهرمانان زنان یوفا بود.
فینال این رقابت ها در تاریخ 16 می میان تیم های بارسلونا و چلسی در گوتنبرگ سوئد برگزار شد که در نهایت تیم فوتبال زنان بارسلونا با شکست 3 بر 0 حریفش به مقام قهرمانی دست یافت.
قهرمانی نواک جوکوویچ در تنیس آزاد فرانسه
این مسابقات از 30 می تا 13 جون 2021 در استادیوم رولان گاروس در پاریس فرانسه برگزار شد که در نهایت با قهرمانی مرد صربستانی و شماره اول تنیس جهان به پایان رسید.
نواک جوکوویچ در دیدار نهایی درحالیکه ابتدا 2 بر 0 از استفانوس سیتسیپاس‌ عقب افتاده بود، بازگشتی فوق ‌العاده به بازی داشت و با شکست 3 بر 2 حریف یونانی خود برای دومین بار قهرمان رقابت‌های رولان گاروس شد.
نواک جوکوویچ با قهرمانی در رولان گاروس 2021 نوزدهمین عنوان گرند اسلم انفرادی خود را رقم زد و او را به اولین بازیکن مردی تبدیل کرد که گرند اسلم دوگانه حرفه ای را در دوران باز برد.
قهرمانی باربورا کریچیکووا در بخش زنان
باربورا کریچیکووا نیز در فینال بخش زنان نیز با شکست آناستازیا پاولیوچنکووا قهرمان شد و اولین عنوان خود را در گرند اسلم انفرادی کسب کرد. این اولین بار در تاریخ آزاد فرانسه بود که هر دو برنده انفرادی از کشورهای اسلاوی زبان، یعنی صربستان و جمهوری چک بودند.
فینال لیگ قهرمانان اروپا و دومین قهرمانی چلسی در اروپا
این بازی در نهایت پس از کشکمش های فراوان در خصوص میزبانی آن به تاریخ 29 می 2021 میان دو تیم انگلیسی، چلسی و سیتی برگزار شد و آبی‌ها با پیروزی 0-1 در این بازی برای دومین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.
قهرمانی ایتالیا در یورو 2020 (جام ملت های اروپا)
این رویداد ابتدا قرار بود از ۱۲ جون تا ۱۲ جولای ۲۰۲۰ در ۱۲ شهر و ۱۲ کشور عضو یوفا برگزار شود که در نهایت در ۱۷ مارچ ۲۰۲۰، یوفا تأیید کرد به دلیل شیوع بیماری کرونا، این رقابت ها با یک سال تاخیر برگزار خواهد شد.
در نهایت هم جام ملت های اروپا که با همان نام یورو 2020 برگزار شد، از تاریخ ۱۱ جون تا ۱۱ جولای ۲۰۲۱ به کار خود آغاز کرد که تیم فوتبال ایتالیا با شکست انگلیس به مقام قهرمانی رسید.
فینال این مسابقات در ورزشگاه ومبلی شهر لندن برگزار شد که دو تیم پس از تساوی 1 بر 1 در وقت های قانونی و اضافی به ضیافت پنالتی ها رفتند.
آتزوری که با مانچینی در این رقابت ها فوق العاده حاضر شده بود در شبی فوق العاده تلخ برای سه شیرها در لندن، این تیم را با حساب 3 بر 2 شکست داد و مقام قهرمانی را به دست آورد.
این دومین قهرمانی لاجوری پوشان ایتالیا در رقابت های جام ملت های اروپا بود.
قهرمانی تادئی پوگاچار در توردو فرانس
رقابت‌های قهرمانی توردو فرانس، از تاریخ 26 الی 18 جولای سال 2021، در پایتخت دانمارک کپنهاگ برگزار شد و تادئی پوگاچار، دوچرخه سوار اهل اسلوونی قهرمان بیست و یکمین و آخرین مرحله از رقابت‌های دوچرخه سواری فرانسه توانست عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کند.
این دومین سال پیاپی بود که این دوچرخه سوار 22 ساله در رقابت‌های "تور دو فرانس" به قهرمانی می‌رسید.
تادئی پوگاچار که در تیم "امارات" رکاب می‌زد، جوانترین دوچرخه سواری است پیراهن زرد روز فینال این مسابقات را از آن خود کرده است.
او "پیراهن سفید" را نیز به عنوان "بهترین دوچرخه سوار زیر 25 سال" و "پیراهن پولکی" سفید و سرخ را برای بهترین دوچرخه سواری در کوهستان به دست آورد.
المپیک تابستانی 2020 و قهرمانی آمریکا
این مسابقات از ۲۳ جولای تا ۸ آگست ۲۰۲۱ در توکیو برگزار شد.
در ابتدا قرار بود این بازی‌ها در سال ۲۰۲۰ برگزار شود، اما همانند بسیاری از رقابت ها بزرگ دیگر نیز به دلیل همه گیری کرونا به سال 2021 موکول شد.
این نخستین بار است که بازی‌های المپیک به جای لغو به تعویق می‌افتد و برنامه‌ریزی مجدد می‌شود.
در نهایت هم قهرمان این المپیک پر حرف و حدیث که بخاطر شرایط کرونایی، در محراق توجه تمام جهان بود، آمریکا در روز آخر با مدال طلای والیبال و بسکتبال زنان صدرنشین و قهرمان شد.
در حالی که تا یک روز قبل از پایان مسابقات، چین صدرنشین و قهرمانی اش را مسجل کرده بود.
در پایان آمریکا با ۳۹ طلا، ۴۱ نقره، ۳۳ برنز و مجموع ۱۱۳مدال صدرنشین شد. پس از این تیم چین ۳۸ طلا، ۳۲نقره، ۱۸ برنز و مجموع ۸۸، جاپان (۲۷ طلا، ۱۴ نقره، ۱۷ برنز و مجموع ۵۸ سوم و بریتانیا با 22 طلا، ۲۱ نقره، ۲۲ برنز و مجموع ۶۵) در رتبه‌ بعدی قرار گرفت.
رقابت‌های پارالمپیک 2020
رقابت‌های پارالمپیک 2020 توکیو با یک سال تأخیر به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار شد. این رقابت‌ مهم با 539 رویداد در 22 رشته ورزشی از تاریخ 24 اگست الی 5 سپتامبر 2021 برگزار شد.
در پایان شانزدهمین دوره مسابقات پارالمپیک، چین با کسب 96 مدال طلا، 60 مدال نقره و 50 مدال برنز در جایگاه نخست قرار گرفت و بریتانیا با کسب 41 مدال طلا، 38 مدال نقره و 45 مدال برنز، و آمریکا با 37 مدال طلا، 36 مدال نقره و 31 مدال برنز به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
جام جهانی کریکت و قهرمانی آسترالیا
جام جهانی 20 آوره کریکت، با یک سال تأخیر در امارات متحده عرب میان 16 تیم به شمول افغانستان، در ماه های اکتوبر و نوامبر برگزار شد.
تیم ملی کریکت آسترالیا در دیدار نهایی رقابت‌های جام جهانی 20 آوره کریکت برابر زیلاندجدید بازی کرد و با تفاوت 8 ویکت به برتری رسید و قهرمان جهان شد.
خداحافظی خبیب نورماگمدوف از دنیای مبارزات آزاد
خبیب نورماگمدوف فایتر روس دنیای MMA، به تاریخ 19 مارچ و بعد از شکست جاستین گیچی در یک مبارزه حساس از دنیای حرفه ای خداحافظی کرد.
خبیب 32 ساله در کل 29 مبارزه داشت که هر 29 مبارزه را با پیروزی به پایان رساند تا یک رکورد جاودانه از خود باقی بگذارد.
بزرگ ترین رقابت بوکس میان فیوری و وایلدر
به تاریخ 16 جون سال 2021، تایسون فیوری با غلبه بر دئونتی وایلدر موفق شد عنوان قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان را از آن خود کند. این نبرد که یکی از بزرگترین رقابت‌های بوکس به شمار می‌رفت، سومین مسابقه میان این دو بوکسور پر قدرت بود. در نهایت مبارزه این تایسون فیوری بود که موفق شد تا با ناک اوت وایلدر آمریکایی در راند یازدهم پیروز مسابقه شود و همچنان صاحب کمبرند WBC باقی بماند.
رقابت‌های بوکس قهرمانی جهان
بیست‌ویکمین دوره رقابت‌های بوکس قهرمانی جهان با حضور 510 بوکسور از 88 کشور جهان از تاریخ 25 اکتوبر الی تا 6 نوامبر در شهر بلگراد صربستان برگزار شد.
در پایان این رقابت‌‍‌ها کیوبا با 5 مدال( سه طلا و 2 برونز) به عنوان قهرمانی دست یافت. قزاقستان با 5 مدال( 2 طلا، 2 نقره و 1 برنز) نائب قهرمان شد و آمریکا با 4 مدال( 2 طلا و 2 نقره) عنوان سومی را از آن خود کرد.
قهرمانی جوکوویچ در تنیس ویمبلدون
مسابقات قهرمانی ویمبلدون 2021 در باشگاه تنیس و کروکت روی چمن آل انگلستان در ویمبلدون، لندن، بریتانیا برگزار شد. نواک جوکوویچ با شکست دادن متئو برتینی در فینال، با موفقیت از عنوان انفرادی جنتلمن دفاع کرد و رکورد بیستمین عنوان قهرمانی خود را به دست آورد.
در بخش زنان نیز سیمونا هالپ از سال 2019 مدافع عنوان قهرمانی انفرادی بانوان بود، اما به دلیل مصدومیت ساق پا از مسابقات کنار رفت. عنوان انفرادی بانوان توسط اشلی بارتی به دست آمد که در فینال کارولینا پلیسکووا را شکست داد.
بازگشت رونالدو به خانه
دیگر اتفاق مهم سال 2021 که در مستطیل سبز رخ داد، بازگشت رونالدو به منچستریونایتد بود.
کریستیانو پس از سپری کردن سه فصل در یووه که دو فصل اول آن با قهرمانی در لیگ به پایان رسید و البته در فصل سوم شرایط اصلا با این تیم خوب پیش نرفت، توسط باشگاه پس از تبصره های زیاد به منچستریونایتد فروخته شد.
رقم قرارداد دو ساله (به علاوه یک سال قابلیت تمدید توافقی) کریستیانو رونالدو با منچستر یونایتد، مبلغ ۱۵میلیون یورو به علاوه مبلغ ۸ میلیون یورو به عنوان پاداش است.
البته قبل از این زمزمه های مبنی براینکه وی قرار است به پی اس جی برود نیز در رسانه ها داغ شد، اما در روزهای آخر بازار تابستانی وی از یووه جدا و به تیمی بازگشت که از آن به فوتبال جهان معرفی شد.
کوپایی که مسی را به توپ طلای هفتم رساند؛ لئو شکننده‌ی طلسم ۲۸ سال ناکامی آلبی‌سلسته در فوتبال ملی
تیم ملی فوتبال آرجنتین با پیروزی یک بر صفر برابر برازیل قهرمان کوپا آمریکا شد تا مسی نخستین جام ملی خود را به دست آورد.
در دیدار پایانی تیم‌های ملی فوتبال آرجنتین و برازیل به مصاف هم رفتند که این بازی با یک گل به سود آلبی‌سلسته به پایان رسید تا سرزمین نقره در خاک حریف تاج‌گذاری شود و یاران مسی جام قهرمانی یک رقابت مهم ملی در رده‌ی بزرگ‌سالان را پس از نزدیک به سه دهه (۲۸ سال) بالای سر ببرند.
فرانسه قهرمانی لیگ ملت‌ها را هم به کلکسیون خود اضافه کرد
تیم ملی فوتبال فرانسه با نسل طلایی خود موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا شد.
در مرحله‌ی نیمه‌نهایی اسپانیا با حذف ایتالیا قهرمان یورو و فرانسه قهرمان جهان با شکست بلجیم تیم رنکینگ یک فیفا موفق به صعود به بازی پایانی شدند.
در بازی فاینل، فرانسه به لطف درخشش زوج خط حمله‌ی خود بنزما و ام‌باپه اسپانیای جوان لوییز انریکه را مغلوب کرد تا پس از پرتگال تبدیل به قهرمان دومین دور مسابقات لیگ ملت‌های اروپا شود.
خروج مسی از بارسلونا
یکی از تکان دهنده ترین اتفاقات ورزشی سال، خروج غم انگیز و البته تکان دهنده مسی از بارسا بود. مسی پس از زد و بندهای زیاد در تابستان امسال با پایان قراردادش از بارسا ترک و به پی اس جی فرانسه پیوست.
بسیاری هرگز تصویر این را نمیکردند که مسی را به غیر از بارسا در تیمی دیگر بییند، اما این اتفاق تکان دهنده که تا کنون هم برای هواداران بارسا و این ستاره آرژانتینی بارو نکردنی است، رخ داد و مسی حالا با پیراهن پی اس جی، هر چند کم فروغ، ولی در مسابقات حاضر میشود.
فورمول یک: فرشتاپن به سلطنت همیلتون پایان داد
مکس فرشتاپن هالندی با قهرمانی در گرندپری ابوظبی، بالاتر از لوییس همیلتون قهرمان فورمول یک جهان در سال ۲۰۲۱ شد.
بیست‌و‌دومین و آخرین ایستگاه از مسابقات موتررانی "فرمول یک" قهرمانی جهان، عصر یک‌شنبه 12 دسامبر در پیست "یاس مارینا" ابوظبی برگزار شد و مکس فرشتاپن هالندی با پیشی گرفتن از لوئیس همیلتون در دور آخر جایزه بزرگ ابوظبی قهرمانی را برای "ردبول" به ارمغان آورد و نخستین قهرمانی فصل خود را جشن گرفت.
این نخستین قهرمانی یک راننده هالندی در رقابت‌های فرمول یک و دومین قهرمانی تیم ردبول بود که پس از سباستین فتل به ثبت رسید.
هفتمین توپ طلای مسی
شاید یکی از مهم ترین اتفاقات ورزشی – فوتبالی سال 2021، کسب هفتمین توپ طلای مسی بود که نصیب این فوق ستاره آرژانتینی شد.
مسی در فصلی که فقط با بارسا قهرمان جام حذفی شد و البته در سالی که بارسا را پس از کشمکش های فراوان ترک و به پی اس جی پیوست، موفق شد در رقابتی نزدیک با لواندوفسکی برنده توپ طلا شود.
این توپ طلا در حالی به فوق ستاره رسید که بسیاری فکر نمیکردند که او فقط به خاطر قهرمانی در کوپا آمریه کا بتواند با توجه به فصل درخشان لوا با بایرن مونیخ، به این جایزه مهم دست پیدا کند.
بدون شک مسی حالا با 7 توپ طلا رکورد دار و دست نیافتنی تر شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала