سال 2021 بدترین سال برای زنان افغانستان خوانده شد

© https://twitter.comخبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات امروز کابل رها شدند
خبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات امروز کابل رها شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.12.2021
عضو شوید
سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی سال 2021 را بدترین سال از دیدگاه حقوق برای زنان در افغانستان دانست.
به گزارش اسپوتنیک، هیدر بار معاون امور زنان سازمان دیده بان حقوق بشر در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشته است که حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، نتایج منفی برای زنان در سراسر جهان به ویژه زنان افغان داشت: "2021 سال بدی برای حقوق زنان بود.
در این سال برخی پیشرفت‌ها هم صورت گرفت اما واکنش ضعیف جامعه جهانی پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، برای زنان در اکثریت جا‌ها پیامد‌های داشت. این وضعیت برای ما می‌گوید که به حقوق ما احترام اندک می‌شود."
اکثریت از ناظران به این باور استند که پس از سقوط کابل به دست طالبان، دستاورد های 20 سال گذشته زنان تقریبا از بین رفته است.
این نخستین بار ر 20 سال گذشته است که د زنان از کار در اکثریت اداره‌ها ممنوع شده اند و اینسو برای بانوان اجازه آموزش در دانشگاه ها و نهادهای تحصیلات عالی دولتی داده نمی‌شود.
در همین حال حدود بیشتر از 4 ماه شده است که دختران بالاتر از صنف ششم در اکثریت مناطق افغانستان اجازۀ رفتن به مکاتب را ندارند.
اما طالبان می‌گوید که بر تحقق تمامی حقوق زنان بربنیاد قوانین اسلامی پابند است وبه چالش‌هایی که در برابر زنان قرار دارد، رسیدگی خواهد شد.
شفاخانه ملی اطفال اتاترک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.12.2021
منابع: ورود زنان بدون محرم به مراکز صحی در غزنی ممنوع شد
حکومت طالبان پیش از این گفته بود که در چهارچوب شریعت اسلامی، برای زنان و دختران حق کار و آموزش داده می‌شود. همچنان آنها از کار روی ساختن لایحه در این مورد خبر داده بودند.
این در حالی است که گروهی از زنان روز پنج‌شنبه (17 دسامبر)در یک گردهمایی اعتراضی در برابر دفتر سازمان ملل در کابل، از جامعه جهانی خواستند تا مردم افغانستان به ویژه زنان را در اوضاع کنونی تنها نگذارند.آنان با سر دادن شعار های پایان دادن به محرومیت زنان، خواهان حق آموزش و کار برای زنان شدند.
به باور این معترضان، عامل اصلی بحران کنونی در کشور به حاشیه راندن زنان است.زنان معترض از پارک شهرنو تا دفتر سازمان ملل قدم زدند.
بانوان معترض با صدور قطع نامه، سکوت جهان را در برابر افغانستان بی عدالتی خواندند و خواهان رسیده‌گی بی درنگ به چالش‌های زنان شدند.شاید برای نخستین، اعتراض زنان پس از به قدرت رسیدن طالبان در کشور به گونه صلح‌آمیز و به دور از خشونت برگزار شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала