شرط آمریکا برای ارائه کمک به دولت طالبان

© AP Photo / Carolyn KasterАмериканский государственный деятель Джейк Салливан
Американский государственный деятель Джейк Салливан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
عضو شوید
سخنگوی کاخ سفید می‌گوید اگر طالبان تمام تعهدات شان در برابر جامعه جهانی را اجرا کند آمریکا آماده است افغانستان را کمک کند.
به گزارش اسپوتنیک، جیک سالیوان، دستیار رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی، روز جمعه در سمیناری در شورای روابط خارجی این کشور گفت: مقامات ایالات متحده آماده ارائه کمک های بشردوستانه به شهروندان افغانستان هستند، اما آنها می خواهند که جنبش رادیکال طالبان (ممنوع در روسیه) که کنترل این کشور را به دست گرفته است، به تعهدات خود از جمله مبارزه با تروریسم عمل کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تهدید بحران انسانی در آن کشور گفت: "ما از افغانستان حمایت می کنیم. ایالات متحده بزرگترین کمک کننده برای افغانستان است. در چند ماه گذشته بیش از نیم میلیارد دالر برای نیازهای بشردوستانه در افغانستان از طریق سازمان ملل متحد و سازمان های غیر دولتی اختصاص داده ایم."
سالیوان یادآور شد که واشنگتن در ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان با ساختارهای سازمان ملل و سازمان های غیر دولتی مداخله نمی کند.
وی گفت: "ما همچنین به طالبان بیان می‌داریم، که اگر می خواهند از هر کشوری از جمله ایالات متحده کمک مستقیم دریافت کنند، باید به تعهدات اساسی خود، تعهدات بشردوستانه بین المللی، تعهدات حقوق بشری و تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم عمل کنند."
دستیار رهبر آمریکا افزود: "در حال حاضر، با توجه به آنچه ما دیده‌ایم، ایالات متحده و جامعه جهانی باید نه از طریق دولت طالبان، بلکه از طریق نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی [به افغان‌ها] کمک کنند".
سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده آماده است دارایی های مسدود شده افغانستان را آزاد کند، پاسخ داد: " وضوع پول های افغانستان که در ایالات متحده مسدود شده است تحت بررسی است، باید تکمیل شود."
دستیار رهبر آمریکا اطمینان داد، موضوع کلیدی "با شروع فصل زمستان ارائه کمک به مردم در سراسر این کشور " است. ما تمام تلاش خود را از لحاظ مالی، لجستیکی و عملیاتی برای ارائه این کمک ها به کار خواهیم بست.
سالیوان گفت: "این یک موضوع استراتژیک است، زیرا مسلماً فروپاشی کامل و همه جانبه افغانستان انواع پیامدهای منفی را در پی داشت. وی خاطرنشان کرد که کشورهای همسایه افغانستان نیز "تعهداتی" برای ارائه کمک های بشردوستانه دارند".
مقام‌های طالبان بارها خواستار آزاد کردن حدود "ده میلیارد" ذخایر ارزی افغانستان از بانک‌هایی آمریکایی شده‌اند.
از سالیوان همچنین پرسیده شد که دولت موقت افغانستان که تحت چه شرایطی می تواند توسط واشنگتن به رسمیت شناخته شود؟ او در پاسخ گفت: "به عنوان بخشی از تعامل خود با طالبان در دوحه، ما انتظارات خود را شفاف و روشن بیان کردیم."
دستیار رئیس جمهور ایالات متحده افزود: "به طور کلی، من فکر می کنم که باید این سوال را از دولت طالبان پرسید. آنها آماده اند چه کاری انجام دهند تا به جهانیان نشان دهند که آماده اند به شیوه ای اساسی متفاوت عمل کنند."

گفتنی است پس از آنکه آمریکا در بهار امسال از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای مسلح خود از این کشور اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده ای را برای برقراری کنترل بر سارسر افغانستان آغاز کردند. در 15 اگست، طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و رئیس جمهور اشرف غنی کشور را ترک کرد. طالبان در 6 سپتامبر اعلام کردند که بر تمام خاک افغانستان تسلط دارند و در 7 سپتامبر ترکیب دولت موقت را اعلام کردند که مشروعیت آن هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала