کاهش تنخواه کارمندان بلند رتبه و استادان دانشگاه ها

© رخنامه وزارت امور داخله دستگیری یک شبکه عرضه کننده مواد مخدر با میلیون ها افغانی 
دستگیری یک شبکه عرضه کننده مواد مخدر با میلیون ها افغانی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2021
عضو شوید
به گفته مسئولان وزارت مالیه گروه طالبان، تنخواه کارمندان پایین‌تر از بست سوم تغییر نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت مالیه گروه طالبان می‌گوید، که بربنیاد یک شیوه ای کاری تازه که از سوی حکومت این گروه تازه ترتیب شده است، تنخواه کارمندان بلند رتبه و استادان دانشگاه ها کاهش پیدا کرده است.

به گفته این وزارت، بلندترین تنخواه در حکومت کنونی ۲۲۸۷۵۰ افغانی از ملا هبت الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی است و پایین‌ترین تنخواه ۵۰۰۰ افغانی از ماموران بست هشتم است.
احمدولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه گروه طالبان می‌گوید: "اسکیل معاشات از اداره پیش‌تر که مانده بود، استوار بر بی‌انصافی و بی‌عدالتی بود. اداره‌های مختلف معاش‌های مختلف می‌گرفت. ضروربود که در معاشات تغییرات بیاید".
بربنیاد این طرح، تنخواه کارمندان پایین‌تر از بست سوم تغییر نکرده است.
وزارت مالیه: تنخواه معلمان و کارمندان خدمات ملکی افزایش می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2021
وزارت مالیه: تنخواه معلمان و کارمندان خدمات ملکی افزایش می‌یابد
بربنیاد آمارهای این وزارت، تنخواه رییس الوزرا ۱۹۸۲۵۰ افغانی، از وزیران ۱۳۷۲۵۰ افغانی، از والیان ۹۱۵۰۰ افغانی، از بست اول ۲۵ هزار و ۲۰۰ افغانی تا ۳۰ هزار و ۵۰۰ افغانی، از بست دوم ۱۶ هزار و ۶۰۰ تا ۲۰ هزار و ۶۰۰ افغانی کاهش یافته است.
بر پایه برخی گزارش ها، تنخواه استادان دانشگاه هم چهل درصد کاهش پیدا کرده است.
انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت: "کسانی که در عرصه تعلیمی به عنوان کدر کار می‌‌کنند، برای آن‌ها امتیاز داده می‌شود".
این در حالی است، که امتیاز کدری سویه تحصیلی دکترا در زمان حکومت پیشین شش هزار و ماستر چهار هزار و لیسانس دو هزار افغانی بود و گروه طالبان امتیاز کدری سویه تحصیلی دکترا را سه هزار، ماستر را دو هزار و لیسانس را یک هزار درست کرده است.
اگرچه استادان از امتیاز تحصیلی در حکومت پیشین ناراض بودند، اما امتیاز تحصیلی گروه طالبان به یک استاد دکتر و ماستر را توهین به یک دکتر و ماستر می دانند و می گویند، که این کار گروه طالبان سبب دلسردی به تحصیل و فرار مغزها از کشور و سکتکی در پژوهش های استادان می شود و با این تنخواه خرچ خانواده خود را پوره نمی توانند چه برسد به خرید کتاب و سفرهای پژوهشی به کشورهای دیگر.
از سویی هم، برخی آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که باید تنخواه کارمندان بر بنیاد ظرفیت‌ها داده شود.
سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی گفت: "بین کار مغلق و بین کار ساده فرق قایل شود. در غیر آن، کار مغلق با معاش کم باعث فرار شان (کارمندان) می‌شود."
به گفته مسوولان وزارت مالیه، تنخواه کارمندان پایین‌تر از بست سوم تغییر نکرده است. براساس کارشیوه تازه، حکومت امارت اسلامی اجرای تنخواه ان‌تی‌ای و امتیازی را مانند حکومت پیشین ادامه داده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала